Vyučující
|
-
Čeřovská Martina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.- 4. týden: Předmět didaktiky cizích jazyků (DCJ), bázové disciplíny DCJ. Současné postavení NJ v základním vzdělávání. Evropské jazykové portfolio, Společný evropský referenční rámec pro jazyky. 5.- 7. týden: Věkové zvláštnosti dětí a dospělých ve vztahu k VCJ. Cíle výuky cizích jazyků na ZŠ. Organizační formy práce ve VCJ (Stationenlernen). (1. test - 7. týden) 8.-10. týden: Jazykové prostředky a řečové dovednosti, klasifikace, charakteristika. Zvuková a psaná podoba němčiny, metody nácviku, typologie cvičení. Důsledky odlišnosti jazykových systémů ČJ a NJ a odraz v chybovosti žáků. Fonetický a ortografický aspekt v soudobých učebnicích. 11.- 13. týden: Slovní zásoba - metody osvojování nové slovní zásoby, semantizační techniky při práci s novým lexikem, práce se slovníkem. Porovnání systému ČJ a NJ, důsledky pro chybovost žáků. Lexikum v soudobých učebnicích, role slovníčku.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět lingvodidaktiky, bázové discipliny, cíle vyýuky cizího jazyka na ZŠ, jazykové prostředky (lingvistická analýza (interference), metodické postupy nácviku, typologie cvičení, role jazykových prostředků v současné výuce NJ a jejich odraz v učebnicích
Nárůst odborné a jazykové kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
|
Předpoklady
|
zápis bez omezení
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Praktická demonstrace získaných dovedností
-úspěšné napsání zápočtových testů; 1. test vychází ze skript Vyučovací jazyk? Němčina od K. Podrápské a N. Matouchové. (90% úspěšnost), 2. test se vztahuje k jazykovým prostředkům, jejich nácviku, k obecným otázkám DCJ (70% úspěšnost) -max. 1 absence (zahrnuje i nemoc) -aktivní účast na seminářích, vypracování dílčích úkolů -prezentace zvoleného tématu v ústní podobě s možnou oporou o ppt atd.; hodnotící kritéria: faktická správnost, jazyková správnost, plynulost projevu, kreativní přístup -časový rozsah prezentace 30 min.
|
Doporučená literatura
|
-
Choděra, R. et al.: Didaktika cizích jazyků na přelomu staletí. Rudná u Prahy 2001.Janíková, V. et al.: Methodik und Didaktik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Brno 2000. Weigmann, J.: Unterrichtsmodelle für den Unterricht in DaF. Ismaning 1992. Häusermann, U., Piepho, H.-E.: Aufgabenhandbuch DaF. München 1995. Doyé, P.: Typologie der Testaufgaben für den Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Berlin, München, Wien 1988. odb.články z časopisu Cizí jazyky (nakl. Fraus).
|