Předmět: Intrakulturní a interkulturní studia

« Zpět
Název předmětu Intrakulturní a interkulturní studia
Kód předmětu KNJ/IIKS
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Četnost výuky každý rok
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština, Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Novotný Pavel, Dr. phil. habil. Mgr. Ph.D.
  • Weginger Dagmar, Mgr.
Obsah předmětu
1. Kultura - národ - jazyk: Základní vymezení. 2. Intrakulturní a interkulturní teoretické modely. 3. Německo z perspektivy vlastního pohledu. 4. Cizí kultury z pohledu Německa. 5. Německo a Česká republika. 6. Německo a Česká republika v Evropě. 7. Interkulturní učení. 8. Znalost cizích jazyků a interkulturní porozumění.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 16 hodin za semestr
Výstupy z učení
Seminář navazuje na studijní předmět Reálie německy mluvících zemí a doplňuje ho. Jeho cílem je prohloubit doposud získané poznatky v návaznosti na interkulturní a intrakulturní teoretické modely a posílit kulturně interpretační kompetence studentů. Kulturní vývoj je pojímán jako neustálý proces, jako interkulturní a intrakulturní výměna myšlenek a podnětů. Aby byla uvedená problematika prezentována v celé její mnohostranné perspektivě, bude se obsahová koncepce předmětu pohybovat na následujících rovinách: 1. rovina interkulturního vnímání, 2. historicko-kulturní rovina, 3. jazyková rovina. V této souvislosti se seminář zaměří na následující tématické celky: 1. základní vymezení problematiky intrakulturních a interkulturních teoretických modelů, 2. vztah Čechů a Němců v jeho historickém vývoji a současné podobě, 3. fenomén interkulturního učení, cizí jazyky jako prostředek interkulturního porozumění. Všechna témata semináře budou zasazena do evropského kulturně-historického kontextu.
Nárůst odborné a jazykové kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
Předpoklady
zápis bez omezení

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní prezentace samostatné práce studenta, Test

1) regelmäßige, aktive Teilnahme 2) Teilnahme an einer verpflichtenden Exkursion 3) Erstellung einer Präsentation zu einem Thema der Exkursion
Doporučená literatura
  • GIEBEL, Wieland. Berlin Geschichte.. Berlin, 2015.
  • GÖRTEMAKER, Manfred. Die Berliner Republik. Wiedervereinigung und Neuorientierung. Berlin, 2009. ISBN 978-3-89809-416-0.
  • KELLERHOFF, Sven Felix. Berlin im Krieg. Eine Generation erinnert sich.. Berlin, 2011. ISBN 978-3-86995-010-5.
  • KELLERHOFF, Sven Felix. Hitlers Berlin. Geschichte einer Hassliebe. Berlin, 2005. ISBN 3-89809-061-2.
  • PÖPPELMANN, Christa. Berlin früher und heute. Köln, 2015. ISBN 978-3-86941-557-4.
  • VEIGEL, Burkhart. Wege durch die Mauer. Fluchthilfe und Stasi zwischen Ost und West.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr