Vyučující
|
-
Novotný Pavel, Dr. phil. habil. Mgr. Ph.D.
-
Weginger Dagmar, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Kultura - národ - jazyk: Základní vymezení. Intrakulturní a interkulturní teoretické modely. Německo z perspektivy vlastního pohledu. Cizí kultury z pohledu Německa. Německo a Česká republika. Německo a Česká republika v Evropě. Interkulturní učení. Znalost cizích jazyků a interkulturní porozumění.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 16 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seminář navazuje na studijní předmět Reálie německy mluvících zemí a doplňuje ho. Jeho cílem je prohloubit doposud získané poznatky v návaznosti na interkulturní a intrakulturní teoretické modely a posílit kulturně interpretační kompetence studentů. Kulturní vývoj je pojímán jako neustálý proces, jako interkulturní a intrakulturní výměna myšlenek a podnětů. Aby byla uvedená problematika prezentována v celé její mnohostranné perspektivě, bude se obsahová koncepce předmětu pohybovat na následujících rovinách: 1. rovina interkulturního vnímání, 2. historicko-kulturní rovina, 3. jazyková rovina. V této souvislosti se seminář zaměří na následující tématické celky: 1. základní vymezení problematiky intrakulturních a interkulturních teoretických modelů, 2. vztah Čechů a Němců v jeho historickém vývoji a současné podobě, 3. fenomén interkulturního učení, cizí jazyky jako prostředek interkulturního porozumění. Všechna témata semináře budou zasazena do evropského kulturně-historického kontextu.
Nárůst odborné a jazykové kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
|
Předpoklady
|
zápis bez omezení
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor jazykového projevu studenta, Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia
úspěšné absolvování testu
|
Doporučená literatura
|
-
ALLEMANN-GHOINDA, CH. (2004): "Interkulturalität und Internationalität im Curriculum - vom theoretischen Postulat zur Institutionalisierung". In: Zeitschrift für Pädagogik 6/2004", Weinheim, S. 798-802..
-
HÖHNE, S. u. a. (Hrsg.) (1997): "Sprache, Kultur Wirtschaft. Deutsche und Tschechen in Interaktion", München..
-
KOSCHMAL, W. u. a. (Hrsg.) (2001): "Deutsche und Tschechen. Geschichte - Kultur - Politik", München..
-
THOMAS, A. (2003): "Lernen und interkulturelles Lernen", in: Wierlacher/Bogner (Hrsg.): "Handbuch interkulturelle Germanistik", Stuttgart - Weimar..
|