Vyučující
|
-
Weber Tilo, Dr. phil. habil. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
typické znaky mluveného jazyka; proces střídání mluvčích; konverzační nápravy; typy pauz a jejich funkce v rozhovoru; multimodalita komunikace tváří v tvář.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 18 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem je zprostředkovat studentům vhled do základů konverzační analýzy. Na základě autentických rozhovorů si studenti osvojí schopnost analyzovat typické znaky mluveného německého jazyka. Po úvodu do metod konverzační analýzy (video-záznamy, transkripce, analýza dat) budou transkribovány rozhovory (popř. video-záznamy rozhovorů).
Nárůst odborné a jazykové kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
|
Předpoklady
|
zápis bez omezení
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Test
Aktivní spolupráce v hodině, úspěšné zvládnutí dílčích úkolů, Účast na cvičeních. Zápočtový test.
|
Doporučená literatura
|
-
BRÜNNER, Gisela, WEBER, Peter. Gesprächsdidaktik: Gespräche im Unterricht analysieren und transkribierenIn: BECKER-MROTZEK, Michael (ed.). Mündliche Kommunikation und Gesprächsdidaktik (= Deutschunterricht in Theorie und Praxis 3).. Hohengehren, 2012. ISBN 9783834010155.
-
DEPPERMANN, Arnulf. Gespräche analysieren. Eine Einführung (= Qualitative Sozialforschung. Wiesbaden, 2008. ISBN 9783531146935.
-
SELTING, Margret, et al. Gesprächsanalytisches Transkriptionssystem 2 (GAT 2). Gesprächsforschung - Online-Zeitschrift zur verbalen Interaktion.. 2009.
-
SCHWITALLA, Johannes. Gesprochenes Deutsch eine Einführung (= Grundlagen der Germanistik 33). Berlin, 2012. ISBN 9783503122967.
|