Předmět: Didaktika cizího jazyka pro učitele 1. st. ZŠ 1

« Zpět
Název předmětu Didaktika cizího jazyka pro učitele 1. st. ZŠ 1
Kód předmětu KNJ/PDN1
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština, Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Čeřovská Martina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. týden: Předmět didaktiky cizích jazyků, jazyková politika, kurikulární dokumenty. 2. týden: Vybrané metodické koncepce výuky cizích jazyků (jednojazyčné). 3. týden: Alternativní přístupy k výuce cizích jazyků. 4. týden: Věkové zvláštnosti žáků mladšího školního věku ve vztahu k výuce cizích jazyků. 5. týden: Principy nácviku výslovnosti na prvním stupni, fonetická rozcvička. 6. týden: Typologie výslovnostních cvičení, hravé formy nácviku. 7. týden: Využití písničky, básničky ve výuce NJ při nácviku výslovnosti. 8. týden: Prezentace nové slovní zásoby, semantizační techniky. 9. týden: Typologie cvičení k upevnění slovní zásoby, lexikální hry. 10. týden: Vizualizace gramatického učiva v učebnicích. 11. týden: Induktivní a deduktivní postupy při prezentaci gramatické struktury, typologie cvičení. 12. týden: Chyba a její příčiny. 13. týden: Práce s chybou. 14. týden: Zápočtový test.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 18 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 14 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem kurzu je seznámit studenty s principy výuky německého jazyka na prvním stupni. Těžiště kurzu tvoří nácvik jazykových prostředků s ohledem na specifika žáků mladšího školního věku. Student si osvojí zásady zprostředkování zvukové stránky jazyka (fonetická rozcvička), prezentaci a procvičování slovní zásoby a gramatických struktur, způsob testování a práce s chybou. Kriticky přistupuje k výukovým materiálům, je schopen sestavit vlastní cvičení. Součástí kurzu je práce s odbornou cizojazyčnou literaturou, jejíž náročnost odpovídá referenční úrovni C1. Studenti jsou schopni v německém jazyce shrnout a interpretovat informace z textů.
Nárůst odborné a jazykové kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
Předpoklady
zápis bez omezení

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor jazykového projevu studenta, Didaktický test

Po studentech je požadována pravidelná účast na cvičeních (3 absence povoleny). Student v průběhu semestru zpracuje stručné shrnutí zadaných odborných textů, v zápočtovém testu musí získat 70 % z celkového počtu bodů.
Doporučená literatura
  • Doyé, P. Typologie der Testaufgaben für den Unterricht Deutsch als Fremdsprache. Berlin, München, Wien, 1988.
  • HÄUSSERMANN, U., PIEPHO, Hans-Eberhard. Aufgaben-Handbuch: Deutsch als Fremdsprache.. 1996. ISBN ISBN 3-89129-269-.
  • HENDRICH, J. Didaktika cizích jazyků. Praha, SPN 1988.. &, &.
  • HUNEKE, H. W., STEINIG, W. Deutsch als Fremdsprache.. Berlin, 2002. ISBN ISBN3503061851.
  • PODRÁPSKÁ, K. Kapitoly z lingvodidaktiky německého jazyka, TUL 2008..
  • PODRÁPSKÁ, K., MATOUCHOVÁ, N. Vyučovací jazyk? Němčina! Liberec: TUL 2004..
  • ŠIMEČKOVÁ, A. O němčině pro Čechy. Praha 1995.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr