Předmět: Vývojové tendence NJ

« Zpět
Název předmětu Vývojové tendence NJ
Kód předmětu KNJ/VNJE
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Weber Tilo, Dr. phil. habil. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem semináře je sledovat němčinu v historicky proměnlivých vztazích od jejích prvopočátků, její vývojové etapy, sjednocovací procesy a vznik spisovné němčiny. Na pozadí dobových textů jsou zprostředkovány základní znalosti vývojových etap němčiny v její sémantické, morfologické a syntaktické rovině. Faktory jazykových změn. Indoevropština, germánština, gótština. Počátky vývoje němčiny, stará horní němčina, střední horní němčina. Raná nová horní němčina, kodifikační procesy. Nová horní němčina. Dolní němčina. Němčina v politických proměnách 20. století. Vývojové tendence současné němčiny.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 7 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 7 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 18 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem semináře je sledovat němčinu v historicky proměnlivých vztazích od jejích prvopočátků, její vývojové etapy, sjednocovací procesy a vznik spisovné němčiny. Na pozadí dobových textů jsou zprostředkovány základní znalosti vývojových etap němčiny v její sémantické, morfologické a syntaktické rovině.
Nárůst odborné a jazykové kompetence ve smyslu kurikula akreditovaného oboru.
Předpoklady
zápis bez omezení

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Rozbor jazykového projevu studenta

Aktivní spolupráce v hodině, úspěšné zvládnutí dílčích úkolů, 75% účast v semináři. Požadavky se mohou aktuálně lišit. Úplné a aktuální informace jsou uvedeny v sylabech na webových stránkách katedry německého jazyka http://www.fp.tul.cz/knj/novyweb/materialy/hasikova
Doporučená literatura
  • BESCH, W. - REICHMANN, O. - SONDEREGGER, S. (1998): Sprachgeschichte. 2 Bde. Berlin/ New York..
  • BRAUN, P. (1993): Tendenzen in der deutschen Gegenwartssprache. Tübingen..
  • KÖNIG, W. (1992): dtv-Atlas zur deutschen Sprache. München..
  • POLENZ, P. von (1991-1999): Deutsche Sprachgeschichte vom Spätmittelalter bis zur Gegenwart. Bd. I: Einführung. Grundbegriffe. Deutsch in der frühbürgerlichen Zeit. Berlin 1991. Bd. II: 17. und 18. Jh. Berlin 1994. Bd. III: 19. und 20. Jh. Berlin 1999..
  • SCHMIDT, W. et. Al. (1992): Geschichte der deutschen Sprache. Berlin..
  • WOLF,G. (1990): Deutsche Sprachgeschichte. Tübingen..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr