Lecturer(s)
|
-
Houdková Michaela, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Models of addiction as a basis for prevention and qualified help - neurobiological basis of addiction, developmental factors, social factors. 2. Addiction as a manifestation of psychopathology - definition of addiction, types of addiction, personality predisposition to addiction, motivation to addiction, co-morbidity with other types of somatic disorders, health complications, social complications. 3. Early intervention - harm reduction. 4. Counseling and therapy. 5. Prevention of addiction disorders in children and youth. 6. Smoking tobacco and drinking alcohol - culturally tolerated addiction disorders in the Czech Republic.
|
Learning activities and teaching methods
|
Monological explanation (lecture, presentation,briefing), Dialogue metods(conversation,discussion,brainstorming), Self-study (text study, reading, problematic tasks, practical tasks, experiments, research, written assignments)
- Class attendance
- 14 hours per semester
- Home preparation for classes
- 14 hours per semester
- Preparation for credit
- 12 hours per semester
|
Learning outcomes
|
The course acquaints students with basic adictology topics.
After completion of the course student will be able: 1. to understand the content of prescribed curriculum of Adictology 2. to reflect the topic critically 3. to demonstrate specific intellectual skills gained in a course in writing of a semestral paper 4. to apply gained knowledge in educational practice
|
Prerequisites
|
Student has knowledge of pedagogical psychology.
|
Assessment methods and criteria
|
Student's performance analysis, Practical demonstration of acquired skills, Presentation of group work, Oral presentation of self-study
Practical demonstration of acquired skills, presentation of group task, oral presentation of individual task, analysis of student's performance.
|
Recommended literature
|
-
KALINA, K., a kol. Základy klinické adiktologie. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1411-0.
-
MILLER, G. A. Adiktologické poradenství. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-765-3.
-
NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost: současné poznatky a perspektivy léčby. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-908-8.
-
RADIMECKÝ, J., et al. Prevence a adiktologie pro odborníky pracující v ústavní výchově a preventivně výchovné péči. Praha: Centrum adiktologie PK 1. lékařské fakulty a VFN, Univerzita Karlova, 2007. ISBN 978-80-239-9961-7.
-
ŠEJVL, J., REICHELOVÁ, L. Testování dětí a mladistvých ve školách a školských zařízeních při podezření z užití návykové látky: manuál vhodného postupu. Praha: Wolters Kluwer, 2013. ISBN 978-80-7478-024-0.
-
ŠŤASTNÁ, L., ŠUCHA, M., eds. Drogy a ohrožené skupiny mladých lidí. Praha: Centrum adiktologie, Psychiatrická klinika, 1. lékařská fakulta, Univerzita Karlova v Praze, 2010. ISBN 978-80-254-6807-4.
-
ŠŤASTNÁ, L., ŠUCHA, M., eds. Problémy související s užíváním drog u dětí do 15 let. Praha: Centrum adiktologie, Psychiatrická klinika, 1. lékařská fakulta, Univerzita Karlova v Praze, 2010. ISBN 978-80-254-6806-7.
|