Course: null

« Back
Course title -
Course code KPP/AVK-Z
Organizational form of instruction Lesson
Level of course unspecified
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements Course does not contain work placement
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
Course content
1. Reform pedagogical movement - historical overview and pedagogical starting point. New school and new education - new school movement. Alternative educational systems. 2. Rural educational institutes - Lietz, Wyneken, Reddie, Neill and current concepts of rural education and boarding schools in Germany and England. 3. Waldorf pedagogy - personality of Rudolf Steiner and his pedagogical work. Anthroposophy and theosophy in Waldorf pedagogy concept. Waldorf pedagogy - basic principles, analysis, overview. Educational areas in Waldorf pedagogy. Pedagogical and didactic analysis of teaching at Waldorf school. Teacher in Waldorf pedagogy concept. Current Waldorf education in the Czech Republic and Europe. Practice of selected schools working according to Waldorf pedagogy principles - example of Waldorf kindergarten Turnov, Waldorf elementary school Semily, Waldorf lyceum Semily. 4. Montessori pedagogical system - philosophy of M. Montessori pedagogical system. Concept of child in pedagogy M. Montessori. Educational practice of pedagogy M. Montessori. The importance of didactic material in the Montessori school. Cosmic education at M. Montessori. Practice of selected educational schools working according to the principles of pedagogy M. Montessori - example of Montessori kindergarten and elementary school in Jablonec nad Nisou. 5. Jena Plan and pedagogy of Jena's Plan - Petersen and pedagogical origins, Jena's Plan and its pedagogical origins, the didactic principles of the Jena's Plan, organizational principles of Jena Plan. 6. Activity-based teaching and education models in Adolphe Ferri?re, Jean-Ovide Decroly, Célestin Freinet, Georg Kerschensteiner.

Learning activities and teaching methods
Monological explanation (lecture, presentation,briefing), Dialogue metods(conversation,discussion,brainstorming)
  • Class attendance - 14 hours per semester
  • Home preparation for classes - 28 hours per semester
  • Preparation for credit - 18 hours per semester
Learning outcomes
The course introduces students to alternative educational systems.
After completion of the course student will be able: 1. to understand the content of prescribed curriculum of Alternative educational concepts 2. to reflect the topic critically 3. to demonstrate specific intellectual skills gained in a course in writing of a semestral paper 4. to apply gained knowledge in educational process
Prerequisites
Student has basic knowledge of pedagogy and didactics.

Assessment methods and criteria
Oral presentation of self-study, Written assignment

Oral colloquium, submitting a preparation for the teaching with respect to the principles of the selected alternative educational concept.
Recommended literature
  • KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4.
  • KASPER, T. Německé venkovské výchovné ústavy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-351-1.
  • LIEVEGOED, B. C. J. Vývojové fáze dítěte. Praha: Baltazar, 1992. ISBN 80-900307-7-7.
  • MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. Praha: Nakladatelství světových pedagogických směrů, 1998. ISBN 80-86189-00-7.
  • NEILL, A. S. Summerhill: příběh první demokratické školy na světě. Praha: Peoplecomms, 2013. ISBN 978-80-904890-5-9.
  • OELEKRS, J. Reformpadagogik. Weinheim: Beltz Verlag, 1989.
  • PETERSEN, P. Eine freie allgemeine Volksschule nach den Grundsätzen Neuer Erziehung (Der Jena-Plan). Weimar: Hermann Boehlaus, 1930.
  • Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
  • RICHTER, T. Učební plán waldorfské školy. Semily, Opherus, 2000.
  • RÝDL K. Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti. Brno: Zeman Marek, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
  • RÝDL K. Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-87-0.
  • SINGULE, F. Pedagogické směry 20. století v kapitalistických zemích. Praha: SPN, 1966.
  • STEINER, R. Filosofie svobody: základy moderního světového názoru: výsledky pozorování duševního života podle přírodovědecké metody. Svatý Kopeček u Olomouce: Michael, 2003. ISBN 80-86340-01-5.
  • STEINER, R. Všeobecná nauka o člověku jako základ pedagogiky. Semily: Opherus, 2003. ISBN 80-902647-8-6.
  • STEINER, R. Výchova dítěte z hlediska duchovní vědy; Metodika vyučování a životní podmínky výchovy. Praha: Baltazar, 1993. ISBN 80-900307-9-3.
  • STEINER, R. Waldorfská pedagogika: seminární hodiny a přednášky k učebnímu plánu: konané ve Stuttgartě od 21. srpna do 6. září 1919 u příležitosti založení Svobodné Waldorfské školy. Semily: Opherus, 2006. ISBN 80-902647-9-4.
  • ŠTRYNCLOVÁ, G. Summerhill: model antiautoritativní výchovy. Pardubice: Univerzita, 2003. ISBN 80-7194-541-2.
  • ZELINKOVÁ, O. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-071-5.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester