Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Cíle a pojetí environmentální výchovy. Současný stav a struktura environmentální výchovy v ČR. Metody a formy environmentální výchovy. Projektová výuka v environmentální výchově. Zásady tvorby výchovně-vzdělávacích programů a projektů environmentální výchovy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Prezentace a obhajoba písemné práce, Demonstrace, Projektová výuka, Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra)
- Účast na výuce
- 56 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 36 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 58 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty s cíli a metodami environmentální výchovy, jejím současným stavem a strukturou v ČR.
Student bude schopen: rozumět fungování environmentální výchovy v práci s dětmi a dospívajícími aplikovat funkční prvky environmentální výchovy do práce s dětmi a dospívajícími navrhnout výchovně-vzdělávací program či projekt environmentální výchovy
|
Předpoklady
|
Základní znalosti z biologie, ekologie a pedagogických zásad a postupů pro tvorbu programu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Prezentace skupinové práce, Test
Aktivní účast na cvičeních. Vypracování návrhu výchovně-vzdělávacího programu či projektu environmentální výchovy. Úspěšné zvládnutí testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Pojďme na to od lesa: příručka ekologické výchovy a lesní pedagogiky. Vimperk: Správa NP Šumava. ISBN 978-80-87257-28-9.
-
ČINČERA, J., CAHA, M. Výchova a budoucnost. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-099-9.
-
ČINČERA, J. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: PAIDO, 2007.
-
MÁCHAL, A., NOVÁČKOVÁ, H., SOBOTOVÁ, L., a kol. Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Brno: Lipka ? školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87604-01-4.
-
Máchal, A. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Rezekvítek, Brno 2000..
-
MARX, J., ed. Ekologické hry. Olomouc: Dům dětí a mládeže v Olomouci, 1992.
-
PALMER, J. Environmental education in the 21st century. London: Routledge Falmer, 1998. ISBN 0-415-13197-9.
-
PIKE, G.; SELBY, D. Globální výchova. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6. 322 s..
|