Vyučující
|
-
Josífková Jitka, PhDr. Ph.D.
-
Nišponská Magda, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vyznam dusevni hygieny, vymezeni pojmu dusevni zdravi, obecne predpoklady dusevni rovnovahy. 2. Stres jako rizikovy faktor ohrozujici dusevni rovnovahu - H. Selye. Adaptační systém organismu. 3. Priciny a nasledky stresu v učitelské profesi. Běžné typy zátěžových situací ve škole. 4. Zvladani stresu. Obranné mechanizmy, copingové styly a strategie. 5. Odolnost jako psychologická charakteristika - K. Paulík. Resilience - I. Šolcová, vulnerabilita - B. Brown. 6. Užitečné techniky zvládání stresu - meditace, relaxace, dýchání, jóga. 7. Význam spirituality a prožívané smysluplnosti života pro duševní zdraví.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 4 hodiny za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cilem predmetu je osvojení zakladnich poznatků a dovedností z oblasti duševní hygieny a zdraveho zpusobu zivota a zaroven podora hlubsiho poznani sebe sama v souvislosti se snahou o sebereflexi a osobnostní růst.
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Porozumět obsahu předmětu Psychohygiena 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané principy duševní hygieny v edukačním procesu
|
Předpoklady
|
Student disponuje znalostmi z psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Ústní prezentace samostatné práce studenta, Písemná práce
Aktivní účast studentů na cvičeních. Vypracování kritické analýzy odborného textu. Vypracování pracovních listů uvedených v elektronické studijní opoře. Ověření znalostí v diskuzi při osobním setkání v malých skupinách.
|
Doporučená literatura
|
-
HORÁKOVÁ HOSKOVCOVÁ, S., SUCHOCHLEBOVÁ RYNTOVÁ, L. Výchova k psychické odolnosti dítěte. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2206-1.
-
KEBZA, V. Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví.. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-568-4.
-
PAULÍK, K. Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5646-2.
-
SVAMBERK-ŠAUEROVÁ, M. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-271-0470-3.
-
ŠOLCOVÁ, I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2947-3.
|