Vyučující
|
-
Nišponská Magda, PhDr. Ph.D.
-
Josífková Jitka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Úvod do problematiky duševního zdraví ve vzdělávání 2. Péče o sebe pro učitele: stres a jeho zvládání, udržování osobní pohody 3. Strategie pro podporu pozitivního duševního zdraví ve třídě, mentalizující postoje učitele. 4. Pochopení a rozpoznání příznaků problémů s duševním zdravím 5. Postupy podpory zranitelných žáků. Rizikové faktory zvýšené zranitelnosti: vnější faktory (epidemie, válka) faktory životního stylu: internet a sociální média, spánek, pohyb, obezita faktory související se školou: absence, záškoláctví, studijní a výkonový stres, šikana a kyberšikana, tlak vrstevníků, srovnávání se, vztahy a sounáležitost, diskriminace vnitřní faktory: autistické spektrum, zdravotní handicapy a nemoci, genderová identita domácí prostředí: zneužívání a zanedbávání dětí, duševní zdraví rodičů, zneužívání návykových látek rodiči, chudoba a nezaměstnanost, nadmerná péče o mladší sourozence, děti v institucionální péči, děti uprchlíků a žadatelů o azyl 6. Teorie, řešení a zvládání problémového chování u žáků 7. Spolupráce a komunikace s rodinami a odborníky na duševní zdraví
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je zvýšit porozumění duševnímu zdraví v primárním vzdělávání, rozvíjet dovednosti v oblasti podpory pozitivního duševního zdraví ve třídě a naučit se praktické strategie pro zvládání stresu a udržení osobní pohody učitele na základní škole.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Studenti si budou vést reflektivní deník, v němž projeví kritické myšlení a reflexi. Studenti navrhnou a vyzkoušejí aktivitu zaměřenou na podporu pozitivního duševního zdraví žáků. K této aktivitě vytvoří pracovní list. Studenti budou spolupracovat v malých skupinách, odprezentují téma týkající se duševního zdraví ve vzdělávání, přičemž budou vycházet z povinné a doporučené četby v rámci kurzu. Teorii ilustrují příběhem z vlastní zkušenosti. V prezentaci prokáží hlubší porozumění tématu.
|
Doporučená literatura
|
-
BURDICK, D.. Mindfulness u dětí a dospívajících: 154 technik a aktivit. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-0852-7.
-
KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. Komunikace a stres.. Praha: Státní zdravotní ústav, 2004. ISBN 80-7071-246-5.
-
LACKOVÁ, L. Longitudinálny výskum protektívnych faktorov resiliencie u vysokoškolských učiteľov.. Ostarav: PedF OU, 2019. ISBN 978-80-7599-135-5.
-
NIŠPONSKÁ, M. Psychohygiena. Inovace kombinované formy studijního oboru Učitelství pro 1. stupeň základních škol na FP TUL Studijní opora v rámci v rámci ESF projektu č. CZ1.07/2.2.00/18.0027.. Liberec: TUL, 2012.
-
PAULÍK, K. Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5646-2.
-
RESOVÁ, J. Školní vztahová síť jako zdroj resilience dětí v riziku poruch chování. Brno: MU, 2014. ISBN 978-80-210-7580-1.
-
SMETÁČKOVÁ, I., VONDROVÁ, E., TOPKOVÁ, P. Zvládání stresu a syndrom vyhoření u učitelek a učitelů ZŠ. e-Pedagogium, 17(1), 59-75. 2017.
-
ŠOLCOVÁ, I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti.. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2947-3.
|