School as an educational and training institution for the development of pupils. Education, socialization. Scholarization. Pedagogical-psychological characteristics of the school class. Childhood in the 21st century. The concept of education and its contemporary problems. 2. Education and education as a system. Objectives - contents - conditions - methods - means - evaluation /evaluation/reflection of education and training. Curriculum reform and educational policy in the Czech Republic/EU. The path to curriculum reform. Curriculum documents, educational policy documents. 3. Curriculum - psychodidactic context. Curriculum planning, curriculum implementation. The hidden curriculum. Philosophy of curriculum. Implementation of RVP in educational reality. Transversal curriculum. The pupil in the system of education and upbringing. Differentiation in education with regard to individual gifts and specific educational needs of the pupil. Inclusive education. 4. Methods of education. Activation methods in teaching. Foreign educational inspiration. Evaluation - formative assessment. 5. Teacher as an agent of teaching. Teacher in relations with actors - school management, pupils, parents and other school partners. Teacher characteristics, professional competences and activities. Teacher's educational styles in relation to creating a safe environment for pupils. 6. School climate, classroom climate, staff climate in the context of school culture. Wellbeing. Mental well-being in school. Creating a safe and stimulating environment for learning. 7. Technology and education. Media and education, Media and child education in the digital age. AI and education.
|
Monological explanation (lecture, presentation,briefing), Dialogue metods(conversation,discussion,brainstorming)
- Class attendance
- 8 hours per semester
- Preparation for credit
- 12 hours per semester
- Preparation for credit
- 12 hours per semester
- Home preparation for classes
- 28 hours per semester
- Class attendance
- 42 hours per semester
- Home preparation for classes
- 8 hours per semester
- Preparation for exam
- 12 hours per semester
- Preparation for exam
- 12 hours per semester
|
-
BREZINKA, W. Východiska k poznání výchovy: Úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno: Nakladatelství L. Marek, 2001. ISBN 80-86263-23-1.
-
HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0042-0.
-
KORTHAGEN, F. A. J. et al. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
-
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha. MŠMT, 2018.
-
MŠMT. Strategie celoživotního učení ČR. Praha. MŠMT, 2007.
-
MŠMT. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020. Praha. MŠMT, 2014.
-
PATOČKA, J. Filosofie výchovy. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997. ISBN 80-86039-33-1.
-
PELIKÁN, J. Hledání těžiště výchovy. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1265-2.
-
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
-
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
-
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H., eds. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
VÁŇOVÁ, R., KRYKORKOVÁ, H. (eds.). Učitel v současné škole. Praha: FF UK, 2010. ISBN 978-80-7308-301-4.
-
VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4.
-
VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. Praha, 2008. ISBN 978-80-247-1770-8.
|