Předmět: Psychologie 1 - vývojová pro mladší školní rok

« Zpět
Název předmětu Psychologie 1 - vývojová pro mladší školní rok
Kód předmětu KPP/KPS1Z
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hubertová Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy: 1. Vývojová psychologie. Místo vývojové psychologie v systému psychologických věd; význam pro pedagogiku. Vývojové teorie. 2. Determinace lidské psychiky - biologická, environmentální, socio-kulturní, autoregulace; vnitřní a vnější determinanty. Vývojové změny. Principy vývoje. Věkové zvláštnosti. Linie vývoje. Bio-psycho-sociální provázanost vývojových změn. Mezníky a etapy vývoje osobnosti - periodizace. Akcelerace ve vývoji. Různá pojetí periodizace vývoje lidské osobnosti. 3. Teorie periodizace vývoje. Psychosexuální vývoj v jednotlivých obdobích života dle teorie S. Freuda. Psychosociální vývoj v jednotlivých obdobích života dle teorie E. H. Eriksona. 4. Teorie periodizace vývoje. Vývoj poznávacích procesů v jednotlivých obdobích života dle teorie J. Piageta. Vývoj morálního usuzování a jednání v jednotlivých obdobích života dle teorie L. Kohlberga. 5. Prenatální, novorozenecké, kojenecké a batolecí období - vývojové zvláštnosti. Frustrace, subdeprivace, deprivace; sensitisace. Symbiotický vztah dítěte s matkou; Bowlbyho koncept bazálního bezpečí; Winnicottůw koncept držení (holding); separační úzkost, anaklitická deprese. Význam přechodových objektů z hlediska emancipace a separace. Osvojení si základního životního stylu; sourozenecké pozice a jejich význam pro psychosociální vývoj dítěte. 6. Vývoj a význam dětské hry a hračky v jednotlivých obdobích vývoje. Vývoj a význam pohádek v jednotlivých obdobích vývoje. 7. Vývoj a význam dětské kresby v jednotlivých obdobích vývoje. 8. Vývoj řeči a komunikačních schopností v jednotlivých obdobích vývoje. 9. Předškolní věk. Význam širší rodiny; význam předškolní výchovy a pobytu mezi vrstevníky. Poruchy v psychosociálním vývoji dítěte předškolního věku. 10. Školní zralost a připravenost. Socializační funkce školy a dětského kolektivu. 11. Mladší školní věk: vývojové úkoly, věkové zvláštnosti, specifika období. Úloha učitelky v procesu vývoje osobnosti žáka mladšího a středního školního věku. 12. Střední školní věk. Prepuberta. Akcelerace vývojových projevů. 13. Dospívání; puberta, adolescence; bio-psycho-sociální provázanost vývojových změn u dospívajících; specifika tranzitorního vývojového období; obvyklé příčiny psychosociálních poruch ve vývoji a jejich projevy. 14. Časná dospělost. Přijetí rodičovské role. Vývojové úkoly zralé dospělosti a stáří. Produktivní stáří a možnosti prevence patologického vývoje.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět seznamuje s problematikou periodizace vývoje, pozornost se zaměřuje na období mladšího školního věku, význam dětské hry či školní zralosti.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Písemný test, kolokvium
Doporučená literatura
  • BOWLBY, J. . Odloučení: kritické období raného vztahu mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0076-5.
  • ERIKSON, E. H. Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0786-3.
  • HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2. přepr. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009..
  • HOSKOVCOVÁ, S. Psychická odolnost předškolního dítěte. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1424-8.
  • JEDLIČKA, R. Psychický vývoj dítěte a výchova.. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0096-5.
  • KLUSÁK, M. Morální vývoj školáků a předškoláků.. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2325-2.
  • KLUSÁK, M. Morální vývoj školáků a předškoláků.. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2325-2.
  • KREISLOVÁ, Z. Krok za krokem 1. třídou.. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80- 247-2038.
  • KREISLOVÁ, Z. Krok za krokem 1. třídou.. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80- 247-2038.
  • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
  • PIAGET, J. - INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. 4. vyd.. Praha, 2001.
  • SHAPIRO, L. E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0651-4.
  • ŠULOVÁ, L. . Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1820-3.
  • THOROVÁ, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
  • VYGOTSKIJ, L.S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr