Course: Psychology 2

« Back
Course title Psychology 2
Course code KPP/KPS2Z
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Master
Year of study 3
Semester Winter
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements Course does not contain work placement
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Gillernová Ilona, doc. PhDr. CSc.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
The course introduces students to issues of learning, motivation, school success, or the teacher's styles of working with the classroom in the first year at primary school.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature
  • &. ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X. KOLLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. (eds.) Předškolní a primární pedagogika. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7. PASCH, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV nakladatelství, 1999. ISBN 80-85866-33-1. . &, &.
  • Porucha pozornosti bez hyperaktivity. .
  • Zvládání emočních problémů školáků. .
  • BOUKALOVÁ, H., CERHA, O., SEDLÁČEK, M., ŠÍROVÁ, E. Psychologie komunikace. Praha: Grada, 2023. ISBN 978-80-271-1388-0.
  • CARTER, C. R. Dítě s ADHD a ADD doma i ve škole: praktický rádce pro rodiče i učitele. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0621-7.
  • ČERNÁ, A., ed. Kyberšikana. Průvodce novým fenoménem.. Praha: Grada., 2013. ISBN 978-80-247-4577-0.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003..
  • FONTANA, D. Sociální dovednosti v praxi.. Praha: Portál., 2017. ISBN 978-80-262-1197-6.
  • Gillernová, I., Krejčová,L. a kol. Sociální dovednosti ve škole. Praha:Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3472-9.
  • HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6.
  • JEDLIČKA, R., KOŤA, J., SLAVÍK, J. Pedagogická psychologie pro učitele. Praha: Grada, 2018.
  • KREJČOVÁ, L., MERTIN, V. (eds.). Pedagogická intervence u žáků ZŠ.. Praha: Wolters Kluwer, 2010. ISBN 978-80-7357-603-5.
  • KREJČOVÁ, L. Žáci potřebují přemýšlet: co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0596-1.
  • KYRIACOU, Ch.. Řešení výchovných problémů ve škole.. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
  • MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Výchovné poradenství. Praha: Wolters Kluwer, 2020. ISBN 978-80-7598-174-5.
  • PELLETIER, E.. Porucha pozornosti bez hyperaktivity.. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0599-9.
  • Sobotková, Irena. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2007..
  • STERNBERG, R. J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-376-5.
  • STERNBERG, R. J. Úspěšná inteligence. Jak rozvíjet praktickou a tvůrčí inteligenci. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0120-0.
  • Sternberg, R. J., Williams, W. M. Educational psychology. Boston, 2002. ISBN 0-321-01184-8.
  • ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1.
  • VYGOTSKIJ, L. S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1258-4.
  • VYMĚTAL, J. Úzkost a strach u dětí. Praha: Portál, 2004..


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester