Vyučující
|
-
Novotová Jitka, PhDr. Ph.D.
-
Harazinová Radka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Studenti si prakticky vyzkoušejí celou škálu edukačních metod podporujících aktivitu žáků, rozvíjejících dovednost učit se a myslet logicky, samostatně a kriticky 1. Vyhledávání informací, kritické filtrování informací, učení 2. Analýza odlišných perspektiv (ideologické, sociální, kulturní, ekonomické, historické perspektivy) 2. Práce s naučným i uměleckým textem, tvůrčí psaní, a to formou individuální, frontální, párové i skupinové výuky 3. Studenti se budou učit aplikovat získané zkušenosti do vlastních aprobačních předmětů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování)
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 32 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zabývá rozvíjením aktivního učení a kritického myšlení žáků.
Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna: 1. Porozumět obsahu předmětu Kritické myšlení 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
|
Předpoklady
|
Stduent disponuje zákaldními znalsotmi z pedagogiky a sociální psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
K úspěšnému absolvování předmětu student/ka splní: 1. aktivní účast na kurzu 2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů 3. četba odborné literatury 4. vypracování odborné semestrální práce 5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditu
|
Doporučená literatura
|
-
FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se:: Praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha : Portál , 1997..
-
GRECMANOVÁ, H.; URBANOVSKÁ, E.; NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Nakladatelství HANEX, 2000. ISBN 80-85783-28-2..
-
PAŘÍZEK, V. Jak naučit žáky myslet. Praha : PedF UK, 2000. ISBN 80-7290-006-4..
-
SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : Osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha : PORTÁL, 1997. ISBN 80-7178-124-X..
|