Vyučující
|
-
Šírová Eva, PhDr. Ph.D.
-
Veselá Michaela, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Sociálně psychologický výcvik edukačních dovedností učitele - sebepoznávání, sebereflexe, poznávání druhých v sociálních interakcích, komunikace ve škole, konflikty ve škole a jejich zvládání, psychohygienické aspekty školních interakcí, sociální dovednosti ve škole a možnosti jejich rozvíjení u učitelů i žáků. 2. Sociální dovednosti: sebepoznávání, sebereflexe a poznávání druhých, komunikace ve škole (učitel-žák, učitel-rodič, učitel-učitel), konflikty ve škole a jejich zvládání, psychohygienické aspekty sociálních interakcí ve škole a nácvik jednoduchých relaxačních cvičení. 3. Profesní dovednosti učitele: porozumění vlivu učitele na žáky a vlivu žáků na učitele, sociální percepce, efektivní předávání informací - jednocestná komunikace i zpětnovazební komunikační postupy, porozumění neverbálním projevům jedince. 4. Profesní dovednosti učitele: naslouchání podstatě sdělovaných obsahů, empatie k jednotlivci i k celé skupině (školní třídě), otevřené vyjadřování pozitivních i negativních prožitků, vyjadřování emocí a práce s emocemi druhých, umění pochválit. 5. Profesní dovednosti učitele: respektování a tolerování odlišného pohledu na projevy interakcí, autenticita projevů učitele ve vztahu k žákům, vyjadřování ke konkrétním situacím a ne k zobecněným a zobecňujícím zkušenostem. 6. Profesní dovednosti učitele: akceptování osobnosti žáků, podporování sebekontroly žáků, styly zvládání konfliktních situací, rozvíjení odpovědnosti žáků, 7. Profesní dovednosti učitele: rozvíjení sebedůvěry ve vlastní možnosti každého žáka, rozvíjení sebejistého vystupování, vedení ke spolupráci.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Sociálně psychologický výcvik učitelů je zaměřený na rozvoj diagnostických, sociálních a vybraných aspektů didaktických dovedností. Je cílený na podporu sociálních dovedností ve škole a možnosti jejich rozvíjení u učitelů i žáků, osvětluje úlohu sociálních dovedností ve škole.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní účast, písemná práce.
|
Doporučená literatura
|
-
BELZ, H.; SIEGRIST,M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: PORTÁL, 2001..
-
Gillernová, I., Krejčová,L. a kol. Sociální dovednosti ve škole. Praha:Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3472-9.
-
KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4.
-
KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J., eds.. Aplikovaná sociální psychologie III: Sociálněpsychologický výcvik. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0180-4.
-
Krejčová, L. Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících. Praha:Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3474-3.
-
KYRIACOU, C. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2004..
-
LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-220-1.
-
MORGENSTERNOVÁ, M., ŠULOVÁ, L., et al.. Interkulturní psychologie: rozvoj interkulturní senzitivity. Praha: Karolinum, 2017. ISBN 978-80-246-1361-1.
-
PLAMÍNEK, J.. Jak řešit konflikty. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1591-0.
-
ŠVEC, V., et al.. Cesty k učitelské profesi utváření a rozvíjení pedagogických dovedností.. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-035-2.
|