Předmět: Úvod do pedagogické praxe

« Zpět
Název předmětu Úvod do pedagogické praxe
Kód předmětu KPP/KUPPB
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Picková Helena, Mgr. Ph.D.
  • Jursová Jitka, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Osobnost učitele. Problémy učitelské profese, autorita, vyučovací styl (komparace vybraných dovedností a stylu práce učitelů, u nichž budou studenti na hospitacích). 2. Nástroj pro sebehodnocení - učitelské kompetence, kritéria hodnocení učitele. 3. Struktura vyučovací hodiny. Organizace výuky, metody (praktické cvičení, pozorování ve výuce a rozbor). 4. Specifikum pedagogické komunikace, sociální interakce, komunikace žák-učitel, žák-žák (praktické cvičení v semináři - používání řeči, slovní a mimoslovní projev atd., pozorování při hospitaci). 5. Motivace k učení, aktivizace žáků ve výuce (pozorování ve výuce a rozbor). 6. Vnitřní diferenciace, práce s žáky se specifickými potřebami v rámci inkluzivního vzdělávání (s poruchami učení či chování, s neprospívajícími žáky, s nadanými žáky), pedagogický asistent a jeho kompetence ve výuce. 7. Specifika výuky na 1. a 2. stupni ZŠ - odlišnosti v cílech, organizaci výuky, metodách apod., způsoby práce s ohledem na vývojové zvláštnosti. Praktická cvičení (diference mezi žáky ve schopnostech a výkonu, rozdíly mezi dívkami a hochy, zkoušení a hodnocení žáků apod.). 8. Sociometrie. Třída jako sociální skupina. (Praktické cvičení.) 9. Současné výchovné problémy (šikana, záškoláctví, kouření, alkohol, drogy, mobil ve výuce apod.). Rozbor, diskuze. 10. Tvorba vlastní přípravy na výuku s ohledem na kompetenční rámec učitele a možnosti rozvoje klíčových kompetencí ve výuce.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 8 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 12 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět uvádí studenty do školského terénu, kde absolvují následující činnosti: nácvik pozorovacích technik, aktivity exkurzního charakteru, besedy s pedagogickými pracovníky konkrétních fakultních základních škol, hospitace ve vyučovacím procesu, psychodidaktická analýza vyučovací hodiny, příprava, realizace, analýza a sebereflexe imitovaného mikrovýstupu v rámci cvičení s ohledem na podklady k SZZ. Obecným smyslem předmětu je obsahová integrace učiva teoretických pedagogických a psychologických disciplín s praktickými problémy vzdělávání, tedy zprostředkování vazby mezi přednášenými tématy a v terénu odpozorovanými jevy. Dalším cílem je vytvořit pedagogickou přípravu na výuku a v semináři v rámci mikrovýstupu ji realizovat a reflektovat. Zároveň podpořit sebereflexi studentů v rozvoji profesních pedagogických kompetencí. Těžiště činnosti je v konkrétně cílených hospitacích ve výuce a jejich reflexích a ve vlastním návrhu přípravy vyučovací hodiny. Náslechy nejsou zaměřeny předmětově, ale především na dovednosti učitele při řízení výuky.
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. porozumět obsahu daného předmětu 2. kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu
Předpoklady
Základní pedagogické a psychologické poznatky.

Hodnoticí metody a kritéria
Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia

Aktivní účast ve výuce, průběžné plnění zadaných úkolů včetně prezentace mikrovýstupu, vypracování portfolia s náslechovými záznamy. Odevzdání vytvořené přípravy na vyučování dle šablony.
Doporučená literatura
  • HANUŠ, R., CHYTILOVÁ, L. Zážitkové pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
  • LANGER, J. a kol. Pedagogičtí pracovníci jako klíčový faktor inkluzivního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5119-0.
  • LUKÁŠOVÁ, H., SVATOŠ, T., MAJERČÍKOVÁ, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2014. ISBN 978-80-7454-465-1.
  • NĚMEC, Z., ŠÍMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ, K., HÁJKOVÁ, V. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-7290-712-0.
  • PÍŠOVÁ, M. ed. Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2007. ISBN 978-80-7395-024-8.
  • PÍŠOVÁ, M. et al. Teorie a výzkum expertnosti v učitelské profesi. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5744-9.
  • TRUNDA, J. Profesní portfolio učitele: soubor metod k hodnocení a sebehodnocení. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-62-0.
  • VETEŠKA, J.; TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. ISBN 80-247-6871-2.
  • ZVÍROTSKÝ, M. et al. Portfolio profesního rozvoje jako alternativní bakalářská práce v profesních oborech. Praha: UK, PedF, 2015. ISBN 978-80-7290-846-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr