Tematické okruhy: 1. Psychologické vědy a předmět jejich zkoumání. Psychologie jako vědecká disciplína zabývající se projevy chování a jejich podmíněností; psychologie jako věda o myšlení a prožívání. Hlavní psychologické směry a jejich náhled na lidskou psychiku. Současné psychologické disciplíny a jejich metody. 2. Determinace lidské psychiky - biologická, environmentální, sociokulturní; autoregulace; vnitřní a vnější. Neurohumorální regulace lidské psychiky a chování. 3. Psychika a její dimenze - prožívání, chování, vědomí, nevědomí. Psychické procesy a stavy. 4. Psychologie osobnosti - základní teorie a přístupy ke studiu osobnosti. Systémové pojetí osobnosti. 5. Motivační tendence v osobnosti - pudy, potřeby, zájmy, aspirace. Fyziologické, psychologické a sociální potřeby a jejich motivační působení. Hierarchie potřeb v teorii A. Maslowa. Vůle ke smyslu v teorii V. E. Frankla. Agrese - determinace, socializace agrese ve vývoji jedince i společnosti. 6. Dynamika osobnosti. Emocionalita. Zrcadlení emocí. 7. Temperament. Typologie osobnosti. Práce se znalostí typu osobnosti dítěte/žáka ve výchově a vzdělávání. 8. Kognitivní procesy. Vnímání, paměť, představivost, myšlení, řeč. 9. Učení a jeho předpoklady; reflex, instinkt. Druhy učení, zákonitosti učení. 10. Myšlení jako nedokonalejší poznávací proces. Myšlenkové operace. Řešení problémů. Vztah myšlení a řeči; vývoj komunikačních schopností u dítěte. 11. Schopnosti, vlohy. Talent, nadání. Inteligence - teorie, determinace, druhy inteligence. Měření - tradiční a současné pojetí testování rozumových schopností. 12. Počáteční diagnostika schopností. Práce učitelky se žákem na základě jeho schopností. 13. Seberegulační vlastnosti osobnosti. Jáství; integrita osobnosti. Svědomí. Vůle. Vztahově postojové vlastnosti osobnosti - charakter - podmíněnost a vlivy, osvojování systému hodnot. Teorie mysli, mentalizace. 14. Metodologie introspekce a vytváření charakteristiky vlastní osobnosti.
|
-
BAUER, Joachim. Proč cítím to, co ty: intuitivní komunikace a tajemství zrcadlových neuronů. Přeložil Iva MICHŇOVÁ. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5737-7..
-
DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 2021. ISBN 978-80-2621-709-1.
-
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-725-1.
-
GARDNER Howard. Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. Vydání druhé. Praha: Portál, 2018. .
-
HELUS, Z. Úvod do psychologie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3037-0.
-
LUND, N. Inteligence a učení.. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3922-9.
-
MCKAY, M., WOOD, J. C., BRANTLEY, J. Emoce pod kontrolou. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1561-5.
-
MIKOVÁ, Š., STANG, J. Typologie osobnosti u dětí. Využití ve výchově a vzdělávání.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0.
-
NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Triton, 2021. ISBN 978-80-7553-886-4.
-
ORLOFF, J. Průvodce pro vysoce citlivé lidi: jak prožít šťastnější a vyrovnanější život. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0776-6.
-
PIAGET, J., INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0691-0.
-
PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2023. ISBN 978-80-200-3347-5.
-
SHAPIRO, L. E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0651-4.
-
STEHLÍKOVÁ, M. Nadané dítě: Jak mu pomoci ke štěstí a úspěchu. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0512-0.
-
STERNBERG, R. J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-376-5.
-
STUCHLÍKOVÁ, I. Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-282-9.
-
VÁGNEROVÁ, Marie. Obecná psychologie: Dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3268-1.
|