Předmět: Základy profesní komunikace

« Zpět
Název předmětu Základy profesní komunikace
Kód předmětu KPP/KZPKZ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hubertová Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy: 1. Základy mezilidské komunikace, sociální interakce, malé a velká sociální skupina. 2. Obecný komunikační model, význam zpětné vazby v komunikaci, některé teorie komunikace. 3. erbální, neverbální, paraverbální komunikace. 4. Aktivní naslouchání. 5. Manipulace v mezilidské komunikaci, rozpoznání manipulace a obrana proti ní. 6. Asertivita v lidské komunikaci, význam, asertivita v rodině a škole. 7. Komunikace se žáky mladšího školního věku-individuální komunikace, komunikace se třídou jako skupinou. 8. Komunikace se zákonnými zástupci dětí (rodiči, pěstouny). 9. Prezentace zadaných úkolů, zpětná vazba, workshop.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi z oblasti mezilidské komunikace, práce se sociálními skupinami. Důraz je kladen na specifiku pedagogické komunikace, komunikace učitele a žáka, konstruktivní řešení konfliktů, osvojení pravidel asertivity, významu naslouchání a kladení otázek v primární škole.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Aktivní účast na cvičeních, vypracování a prezentace zadaného praktického úkolu, skupinová zpětná vazba.
Doporučená literatura
  • ČERNÝ, V. Řeč těla.. Praha: Computer Press., 2007. ISBN 978-8025-12-658-6.
  • DELFOS, M.. Pověz mi..: jak vést profesionální rozhovor s dětmi mezi 4 a 12 lety. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1327-7.
  • FONTANA, D.. Sociální dovednosti v praxi.. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1197-6.
  • Gillernová, I., Krejčová,L. a kol. Sociální dovednosti ve škole. Praha:Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3472-9.
  • LOŠŤÁKOVÁ, O.. Empatická a asertivní komunikace: jak zvládat obtížné komunikační situace. Praa: Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2227-1.
  • MICHALOVÁ, Z. Komunikace s dětmi s LMD, ADHD, řešení problémových situací. Praha: Lumen Vitale, 2011. ISBN 978-80-904862.
  • NELEŠOVSKÁ,A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1. Praha, Grada, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
  • Vymětal, Jan. Průvodce úspěšnou komunikací : Efektivníkomunikacevpraxi. Praha, 2008. ISBN 978-80-247-2614-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr