Course: Methodology of bacheleur thesis II

« Back
Course title Methodology of bacheleur thesis II
Course code KPP/MB2-P
Organizational form of instruction Lesson
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements Course does not contain work placement
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Urbánek Petr, doc. PaedDr. Dr.
Course content
Information sources, qualitative and quantitave approach in social science, presentation skills and methods

Learning activities and teaching methods
Dialogue metods(conversation,discussion,brainstorming), Self-study (text study, reading, problematic tasks, practical tasks, experiments, research, written assignments)
  • Class attendance - 28 hours per semester
  • Preparation for credit - 28 hours per semester
  • Home preparation for classes - 64 hours per semester
Learning outcomes
Students will improve their research skills
After completion of the subject student will be able 1. to understand the content of prescribed curriculum of Methods of Bachalor Theses 2. to reflect the topic critically 3. to demonstrate specific intellectual skills gained in a course in writing of a semestral theses 4. to apply gained knowledge in a Bachelor theses 5. to be motivated for continuous learning in the field
Prerequisites
Student has basic knowledge of General Pedagogy and Didactics, General PSychology.

Assessment methods and criteria
Student's performance analysis

elaboration of semester work (concept of own bachelor thesis), elaboration of the concept of a small research form (topic, goal, concept, sources), or carry out research as far as possible
Recommended literature
  • GAVORA, P. Validita a reliabilita výskumných nástrojov: princípy a reálna prax. Pedagogická orientace, roč. 23, č. 4, s. 511-534. 2013.
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace.. Praha - Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
  • HENDL, J. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat.. Praha - Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0981-2.
  • CHRÁSKA, M., KOČVAROVÁ, I. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2015. ISBN 978-80-7454-553-5.
  • KNECHT, P., DVOŘÁK, D. Etika vědecké práce a publikování pro mírně pokročilé. Pedagogická orientace, roč. 23, č. 4, s. 554-578. 2013.
  • MAREŠ, J. Edukace založená na důkazech: inspirace pro pedagogický výzkum i školní praxi. Pedagogika, roč. 59, č. 3, s. 232-258.. 2009.
  • MAREŠ, J., VLČKOVÁ, K. K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: Jak psát o výzkumných zjištěních? Pedagogická orientace, roč. 23, č. 4, s. 455-477. 2013.
  • ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace, roč. 23, č. 4, s. 478-510. 2013.
  • ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.. Praha - Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester