Vyučující
|
-
Houdková Michaela, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vymezení duševního zdraví a duševní nemoci, pojetí normy a normality, krátký úvod do psychopatologie, psychické funkce a podstata fungování psychických zákonitostí a dějů, vývoj psychiky v průběhu života, osobnost a povahové rysy (obranné mechanismy, osobnostní abnormality, struktura a dynamika), metody udržení duševního zdraví a prevence psychických poruch, životní krize, životní ztráty, emoce, stres a zdraví, vztah k sobě (sebepoznání, sebepozorování, introspekce, pochopení sebe sama, sebevědomí, odpuštění, sebehodnocení) x vztah k druhým (sociální myšlení a vnímání, sociální ovlivňování, předsudky a diskriminace, agrese x altruismus, empatie, konflikty a jejich řešení, partnerské, rodinné vztahy, vztahy na pracovišti, komunikace, sexualita, intimita a osamělost), vývoj sebeobrazu, poruchy duševního zdraví, vyhledání pomoci a jejich léčba, mýty o psychice, práce na sobě a sebepoznání, duševní hygiena pro každý den (praktické rady a doporučení, relaxace, nácviky relaxací, mindskills)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Seminář
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 38 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu)
- 24 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Povolání skýtající kontakt s dětmi a dospívajícími může být psychicky náročné. Vychovatel se snadno dostane do situací, kdy se setká s otázkami duševního zdraví nebo poruch duševního zdraví, a potřebuje na tato témata umět adekvátně a vhodně reagovat, včetně správně zvolené komunikace a udržování hranic. Osobnost vychovatele je též v každodenní zátěži s okolním světem a nároky z profesního, ale i osobního života mohou negativně působit na jeho duševní zdraví. Cílem předmětu je seznámit se s tématem prevence a udržení duševního zdraví ve vztahu k sobě i profesní orientaci a poskytnout praktické návody a zamyšlení se nad hledáním každodenní rovnováhy za použití metod duševní hygieny.
student bude schopen po absolvování kurzu (1) porozumět tématu duševního zdraví a duševních poruch, (2) kriticky zhodnotit a analyzovat situace, které vyžadují včasnou intervenci směrem k prevenci a udržení duševního zdraví, (3) prakticky aplikovat získané poznatky do svého života i budoucí profese, (4) využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu, (5) bude motivován k dalšímu vzdělávání v této oblasti.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní prezentace samostatné práce studenta
Podmínkou absolvování kolokvia je minimálně 75% účast na kontaktní výuce, studium materiálů z e-learningu, studium doporučené literatury a vlastní zamýšlení se nad probíranými tématy v praxi. Předmět bude vyučován formou kolektivní diskuze nad nastudovanými studijními materiály a smyslem bude formou skupinových aktivit prohloubit vlastní sebereflexi, posílit introspekci a získat nové úhly pohledu na téma duševního zdraví. Kolokvium bude probíhat formou diskuze nad písemnou prací, která bude odrážet zamyšlení a shrnutí nově nabytých poznatků z tohoto předmětu
|
Doporučená literatura
|
-
Bedrnová, E. Duševní hygiena a sebeřízení. Fortuna, Praha 1999.
-
Blumenfeld, L. Velká kniha relaxace: kalifornské techniky, které pomáhají zvládat nadměrný stres v životě.. Praha: Pragma, 1996.
-
Cungi, Ch., Limousin, S:. Relaxace v každodenním životě.. Praha: Portál, 2005.
-
Diener, E., Biswas-Diener, R. Happiness. Blackwell Publishing.
-
Ellis, A:. Trénink emocí - Práce s emocemi na základě racionálně emoční terapie.. Praha: Portál, 2002.
-
Fredrickson, B. Positive emotions. In C.R. Snyder & S.J. Lopez (eds.). Handbook of Positive Psychology.. New York: Oxford University Press, 2002.
-
Geist, B. Vzdorujeme stresu. Erudio, 1992..
-
KEBZA, V. Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1307-5.
-
Křivohlavý, J. Jak zvládat stres. Aviceum, Praha 1994.
-
Křivohlavý, J. Psychologie nemoci. Grada, Praha, 2002.
-
Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. Portál, Praha, 2001. ISBN 80-7178-550-4.
-
KUNEŠ, D. Sebepoznání. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-541-7.
-
MÍČEK, L. Duševní hygiena. Praha : SPN, 1986..
-
Míček, L. Sebevýchova a duševní zdraví. SPN, Praha 1988..
-
Nešpor, K. Uvolněně a s přehledem:relaxace a meditace pro moderního člověka.. Praha: Grada, 1998.
-
Praško, J., Prašková, H. Proti stresu krok za krokem. Grada, Praha.
-
Selye, H. Život a stres. Bratislava: Obzor, 1966.
-
SLEZÁČKOVÁ, A. Průvodce pozitivní psychologií: nové přístupy, aktuální poznatky, praktické aplikace. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3507-8.
-
Wilson, P:. Základní kniha relaxačních technik. Olomouc: Votobia, 1997.
|