Předmět: Montessori pedagogika

« Zpět
Název předmětu Montessori pedagogika
Kód předmětu KPP/MOP-M
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Reformně pedagogické hnutí - historický přehled a pedagogická východiska. Nová škola a nová výchova - hnutí nových škol. Alternativní školství a alternativní výchovné a vzdělávací systémy. 2. Pedagogický systém M. Montessori - filozofie pedagogického systému M. Montessori. 3. Pojetí dítěte v pedagogice M. Montessori. 4. Pedagogické principy systému M. Montessori a jeho využití pro učitele MŠ. 5. Výchovná praxe pedagogiky M. Montessori. 6. Význam didaktického materiálu v montessoriovském školství. Kosmická výchova u M. Montessori. Praxe vybraných školských zařízení pracujících dle zásad pedagogiky M. Montessori - příklad MŠ a ZŠ Montessori v Jablonci nad Nisou a ZŠ v Tanvaldě - videoukázka, videoanalýza. Zásadní součástí předmětu jsou blokové hospitace na MŠ Montessori Jablonec nad Nisou Kokonín a na ZŠ Tanvald Šumburk. Jedná se o náslechovou praktickou část semináře, kdy studenti řízeně pozorují vybrané principy Montessori pedagogiky a následně je analyzují s učitelkami MŠ a vedoucí semináře.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Pozorování
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 14 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 12 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět uvádí studenty do problematiky pedagogického systému Marie Montessoriové jako příklad alternativní vzdělávací koncepce s širokým využitím pro učitele v mateřské škole. Předmět seznamuje posluchače nejen s teoretickými východisky a principy montessoriovské pedagogiky, ale i se současnou podobou pedagogické montessoriovské praxe.
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Porozumět obsahu předmětu Montessori pedagogika 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu
Předpoklady
Student disponuje zákaldními znalostmi z předškolní pedagogiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná práce

Pravidelné pedagogické hospitace v mateřských školách s prvky alternativních pedagogických koncepcí - Montessori pedagogika, reflexe a kritická analýza hospitací, prezentace reflexe hospitací, vytvoření návrhu výchovně vzdělávacího krátkodobého programu a pracovní činnosti s ohledem na alternativně pedagogické směry - Montessori pedagogika.
Doporučená literatura
  • HERRMANN, ?. 100 vzdělávacích Montessori aktivit: doprovázíme dítě při jeho objevování světa. Praha: Svojtka & Co., 2017. ISBN 978-80-256-2137-0.
  • KASPER, T., ed. Aktuální koncepty a možnosti dalšího vzdělávání učitelů - interdisciplinární přístupy. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011. ISBN 978-80-7372-734-5.
  • KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4.
  • KIRCHNER, M. Můj sešit Montessori: práce ruky, čísla, tvary, písmena a zvuky, tvary, příroda. Praha: Svojtka & Co., 2017. ISBN 978-80-256-2008-3.
  • LUDWIG, H. Vychováváme a vzděláváme s Marií Montessoriovou: (praxe reformně pedagogické koncepce). Pardubice: Univerzita Pardubice, 2008. ISBN 978-80-7395-049-1.
  • LUKÁŠOVÁ-KANTORKOVÁ, H. Cesty k pedagogice obratu. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-222-7.
  • MONTESSORI, M. Objevování dítěte. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1234-8.
  • MONTESSORI, M. Od dětství k dospívání. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-478-0.
  • MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-382-0.
  • NICOLLE, I. Učíme se s Montessori: založeno na principu Learning by Doing. Praha: Svojtka & Co., 2017. ISBN 978-80-256-2017-5.
  • NICOLLE, I. Učíme se s Montessori: založeno na principu Learning by Doing. Praha: Svojtka & Co., 2017. ISBN 978-80-256-2019-9.
  • Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
  • RÝDL K. Alternativní pedagogická hnutí v současné společnosti. Brno: Zeman Marek, 1994. ISBN 80-900035-8-3.
  • SINGULE, F. Pedagogické směry 20. století v kapitalistických zemích. Praha: SPN, 1966.
  • ZELINKOVÁ, O. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-071-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr