Vyučující
|
-
Josífková Jitka, PhDr. Ph.D.
-
Harazinová Radka, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Zdraví a nemoc, determinanty psychického a fyzického zdraví. 2. Podpora zdraví v mateřských školách, výchova ke zdraví. 3. Ohrožení zdraví u předškolních dětí způsobené nevhodným životním stylem. 4. Resilience a zvládání zátěže u předškolních dětí v MŠ. 5. Základní potřeby předškolních dětí, význam naplňování potřeb, důsledky deprivace. 6. Význam výživy a pohybové aktivity. 7. Komunikace s rodiči. 8. Psychohygiena učitele MŠ. 9. Relaxace. 10. Vhodné aktivity a činnosti pro předškolní děti zaměřené na osvojování si zdravého životního stylu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 32 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje se základními pojmy výchovy ke zdraví a psychohygieny. Podrobněji se zabývá specifiky výchovy ke zdraví u předškolních dětí. Jde zejména o vedení předškolního dítěte k zájmu o vlastní zdraví, posílení jeho důstojnosti, sebedůvěry, samostatnosti i odpovědnosti. Předmět je koncipován v souladu s nejnovějšími výzkumy, které vymezují pro učitele v oblasti podpory zdraví a zdravého životního stylu kompetence pedagogické, diagnostické, intervenční, sociální a osobnostně kultivující.
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Porozumět obsahu předmětu Výchova ke zdraví 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu 5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
|
Předpoklady
|
Student disponuje základními znalostmi z pedagogiky a psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Písemná práce
K úspěšnému absolvování předmětu student splní: 1. aktivní účast na kurzu 2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů 3. četba odborné literatury 4. vypracování odborné semestrální práce 5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditu
|
Doporučená literatura
|
-
Čeledová, L., Čevela, R. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3213-8.
-
Faleide, A. O., Lian, L. B., Faleide, E. K. Vliv psychiky na zdraví: soudobá psychosomatika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-2864-3.
-
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-568-4.
-
Machová, J., Kubátová, D., a kol. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
-
Matějček, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-504-2.
-
Paulík, K. Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2959-6.
-
Šolcová, I. Vy?voj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2947-3.
|