Course: Behavioral students

« Back
Course title Behavioral students
Course code KPP/PCHEK
Organizational form of instruction Lesson
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements Course does not contain work placement
Recommended optional programme components None
Course availability The course is available to visiting students
Lecturer(s)
  • Čechová Alena, Mgr. et Mgr.
  • Hubertová Lucie, Mgr. Ph.D.
Course content
The course introduces the diagnosis, methods of solution, preventing current disorders of pupils in the school environment.

Learning activities and teaching methods
Dialogue metods(conversation,discussion,brainstorming)
  • Class attendance - 14 hours per semester
  • Preparation for credit - 14 hours per semester
  • Home preparation for classes - 32 hours per semester
Learning outcomes
The course introduces the diagnosis, methods of solution, preventing current disorders of pupils in the school environment.
After completion of the subject student will be able 1. to understand the content of prescribed curriculum of Behaviour Disorders 2. to reflect the topic critically 3. to demonstrate specific intellectual skills gained in a course in writing of a semestral theses 4. to apply gained knowledge in educational process 5. to be motivated for continuous learning in the field
Prerequisites
Student has basic knowledge of General Psychology and Pedagogy..

Assessment methods and criteria
Student's performance analysis

Study objectives: 1. active participation on the lecture 2. participants will perform all given tasks 3. reading of relevant academic texts 4. writing a semestral academic paper 5. successful accomplishment of institutional objectives of the course - attainment above the minimum requirements for the award of credit
Recommended literature
  • BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton, 2004..
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. 2. vyd. Praha: Portál, 2003..
  • HADJ MOUSSOVÁ, Z. - DUPLINSKÝ, J. a kol. Diagnostika: pedagogicko-psychologické poradenství II. Praha: PedF UK, 2002..
  • HADJ MOUSSOVÁ, Z. a kol. Pedagogicko psychologické poradenství I. : Vybrané problémy Praha: PedF UK, 2005..
  • HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2005..
  • JEDLIČKA, R. Děti a mládež v obtížných životních situacích : Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004..
  • JEDLIČKA, R. Problémy socializace, pedagogická diagnostika a práce výchovného poradce ve škole; str. 319-371. In: VALIŠOVÁ, A. - KASÍKOVÁ, H. a kol. Úvod do pedagogiky pro učitele. Praha: Grada, 2007..
  • JEDLIČKA, R. Psychologická první pomoc v práci výchovného poradce. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2000..
  • KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
  • MATOUŠEK, O. - KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. (2. vyd.) Praha: Portál, 2003..
  • NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. 3.vyd. Praha: Portál, 2007..
  • ŠIŠKOVÁ, T. a kol. Výchova k toleranci a proti rasismu. 2. vyd. Praha: Portál, 2008..


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester