Vyučující
|
-
Šírová Eva, PhDr. Ph.D.
-
Gillernová Ilona, doc. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Pedagogicko-psychologická diagnostika, její prostředky, metody a cíle. Pedagogická diagnostika, pedagogická diagnóza a prognóza. Diagnostika orientovaná na žáka, na pedagogického pracovníka, na podmínky edukačního procesu. Pedagogická percepce a kognice; rizika subjektivních soudů; haló-efekt, efekt figury na pozadí, efekt pořadí atd.; předsudky, stereotypizace. Význam přenosu a protipřenosu v pedagogickém procesu. Příčiny a důsledky vzniku Golem-efektu a Pygmalion-efektu. 2. Různé výchovné přístupy a jejich pedagogicko-psychologické kontexty. Vliv vadné socializace na sebepojetí a sociální začleňování dětí. Psychosociální stres a důsledky. Neurotizace a psychosomatické poruchy související s vadnými socializačním působením. Děti a mládež s problémy v chování; schopnost relevantního psychologického přístupu, kázeňská opatření. Výchovné problémy dítěte předškolního věku. 3. Školní zralost a připravenost na zvládání požadavků školy; zápis, odklad povinné školní docházky, dodatečný odklad, důsledky chybné rozvahy. Poruchy učení, vzdělávací problémy: nejčastější příčiny. Poruchy socializace dětí a dospívajících: příčiny, projevy, důsledky. Možné problémy při pedagogické práci s dětmi, žáky, studenty se speciálními vzdělávacími potřebami a jedinci mimořádně nadanými; depistáž, diagnostika, intervence, individuální vzdělávací plán, dlouhodobé poskytování opory. 4. Problémy norem a normality chování; sociální deviace. Preventivně výchovná činnost. Prevence nespecifická, specifická; primární, sekundární, terciární. Využití výchovné dramatiky, artefiletiky, arteterapie, muzikoterapie a muzikofiletiky u pubescentů a adolescentů s rizikovým chováním. 5. Sociálně patologické jevy; možnosti a limity preventivního působení výchovných institucí. Agrese příčiny a projevy; šikana, vandalismus, vzdorovitost, lhaní, podvody, krádeže, záškoláctví, potulky, juvenilní delikvence; experimentování s návykovými látkami; alkoholová ebrieta, misúzus, abúzus, závislost. Impulzivní poruchy chování a poruchy ve struktuře osobnosti; hráčská náruživost; excesivní hraní počítačových her a videoher. Extrémní sporty a tzv. adrenalinové aktivity: rizika. Poruchy příjmu potravy; anorexie, bulimie, psychogenně podmíněné přejídání. Bigarexie. Rizikové sexuální chování u dospívajících; promiskuita, prostituce. Projevy intolerance, xenofobie, rasizmu, extremizmu, antisemitismu. Sekty a sektářství. Sebepoškozování, sebevražedné jednání, specifika u dětí a dospívajících; orientační diagnostika hrozící sebevraždy. 6. Životní obtíže a adaptabilita mladého jedince; vulnerabilita; rezistence, resilience; sociálně protektivní faktory. Rozpoznání krize. Krize vzniklé v důsledku nezvládnutých životních změn. Problémy související s osamostatňováním od rodičů a hledání dospělé identity. Traumatické krize; příčiny projevy. Životní obtíže a adaptabilita mladého jedince; vulnerabilita; rezistence, resilience; sociálně protektivní faktory. Rozpoznání krize. 7. Výchovné poradenství; organizační složky školského poradenského systému; jejich funkce. Úloha výchovného poradce, školního metodika prevence, školního psychologa, školního speciálního pedagoga; činnost asistenta pedagoga. Pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum, středisko výchovné péče; úloha a funkce. Profesní poradenství a podpora dospívajících při volbě vzdělávací cesty. Kariérové poradenství pro žáky a studenty se zdravotním postižením. 8. Náhradní rodinná péče a charakteristika školských výchovných zařízení; poslání diagnostického ústavu, dětského domova, dětského domova se školou; výchovného ústavu. Úloha nízkoprahových klubů pro děti a mládež. Terénní sociálně-pedagogická práce; charakteristika a význam. Sanace rodiny a péče o ohrožené děti v raném věku. Pravidla poskytování poradenských služeb a zásady pro preventivně výchovnou práci ve školách a školských zařízeních. Etické problémy poradenské a preventivně výchovné činnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Příprava na zkoušku
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět pomáhá studentovi získat orientaci v problematice výchovného poradenství a preventivně výchovné péče. Po absolvování předmětu má student znát zásady poskytování psychologické první pomoci v krizové životní situaci, umět analyzovat témata spojená s výchovným poradenstvím a preventivně výchovnou péčí a připravovat příslušné preventivně-výchovné programy.
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Porozumět obsahu předmětu Pedagogická diagnostika a prevence sociálně-patologických jevů 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v praxi
|
Předpoklady
|
Student má základní znalosti z obecné, vývojové a sociální psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná práce
Zápočet - student získá aktivní účastí na seminářích. Zkouška - student vypracuje pedagogicko-psychologickou charakteristiku jedince a jeho dosavadního vývoje (chlapce či dívky ve věku od 12 do 20 let), na podkladě zpracování výsledku rozhovorů, pozorování a dotazníků (Pokyny a pomůcky pro vypracování kazuistiky student získá ve výuce). Student se v charakteristice zaměří na návrh intervencí některého méně příznivého momentu dosavadní životní cesty respondenta. Odevzdá ji nejpozději týden před plánovanou zkouškou, která bude skupinovou rozpravou (vždy 3 studenti) nad charakteristikami a uvedenými intervencemi.
|
Doporučená literatura
|
-
BECHYŇOVÁ, V., KONVIČKOVÁ, M. Sanace rodiny: sociální práce s dysfunkčními rodinami. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0031-4.
-
BLAŽEK, R., POKORNÝ, V., TELCOVÁ, J. Nebezpečí sekt. Brno: Ústav psychologického poradenství a diagnostiky Brno, 2002. ISBN 80-86568-07-5.
-
COGNET, G. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál, 2013.
-
ČÍŽKOVÁ, K. Tanečně-pohybová terapie. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-547-7.
-
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
-
Gillernová, I., Krejčová, L. Sociální dovednosti ve škole.. Praha:Grada, 2012.
-
JANOŠOVÁ, P., a kol. Psychologie školní šikany. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-2992-3.
-
JEDLIČKA, R., a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: Prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
-
Langmeier, J., Matějček, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
-
LHOTOVÁ, M., PEROUT, E. Arteterapie v souvislostech. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1272-0.
-
MATĚJČEK, Z. Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0853-2.
-
MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
-
MERTIN, V., a kol. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
-
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L., eds. Problémy s chováním ve škole ? jak na ně. Praha: Wolters Kluwer, 2013. ISBN 978-80-7478-026-4.
-
NEŠPOR, K., CSÉMY, L. Alkohol, drogy a vaše děti. Praha: FIT IN, 2003. ISBN 80-260-3873-8.
-
SPITZER, M. Digitální demence. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-872-7.
-
ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-928-6.
-
ŠIŠKOVÁ, T., ed. Výchova k toleranci a proti rasismu: multikulturní výchova v praxi. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.
-
VALENTA, M., HUMPOLÍČEK, P., a kol. Hra v terapii. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1190-7.
|