Course: Pedagogical concepts 2

« Back
Course title Pedagogical concepts 2
Course code KPP/PK2-V
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements Course does not contain work placement
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Kasper Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
Course content
1. Spiritual concepts - Steiner, Maslow. 2. Personalistic concepts and education - Montessori, Neill, Lewin, Buber. 3. Humanistic and existential concepts and education - Jaspers, Rogers, Frankl. 4. Cognitive psychological, socio-cognitive and psychodynamic theory - Piaget, Vygotskij, Fromm. 5. Socio-constructive theory - Foucault, Bourdieu, Elias, Gellner, Giddens, Beck. 6. Socio-critical theory - Habermas, Adorno, Blankertz, Klafki.

Learning activities and teaching methods
Monological explanation (lecture, presentation,briefing), Dialogue metods(conversation,discussion,brainstorming)
  • Class attendance - 28 hours per semester
  • Home preparation for classes - 14 hours per semester
  • Preparation for credit - 12 hours per semester
  • Preparation for exam - 12 hours per semester
Learning outcomes
The course acquaints students with educational theories and concepts, which have played a significant role in the current educational thinking and educational discussion.
After completion of the course student will be able: 1. to understand the content of prescribed curriculum of Pedagogical concepts 2 2. to reflect the topic critically 3. to demonstrate specific intellectual skills gained in a course in writing of a semestral paper 4. to apply gained knowledge in educational practice
Prerequisites
Student has basic knowledge of general pedagogy.

Assessment methods and criteria
Oral exam, Oral presentation of self-study, Written assignment

Paper on the selected topic, active reading of the sources on the subject in the seminar, elaboration of the semester paper. Oral exam - discussion on a list of read literature and a selected topic.
Recommended literature
  • ADORNO, T. W., HORKHEIMER, M. Dialektika osvícenství: filosofické fragmenty. Praha: OIKOYMENH, 2009. ISBN 978-80-7298-267-7.
  • BECK, U. Riziková společnost: na cestě k jiné moderně. Praha: Sociologické nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7419-047-6.
  • BERGER, P. L., LUCKMANN, T. Sociální konstrukce reality: pojednání o sociologii vědění. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. ISBN 80-85959-46-1.
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
  • BOURDIEU, P. Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-518-3.
  • BUBER, M. Já a ty. Praha: Kalich, 2005. ISBN 80-7017-020-4.
  • BUBER, M. Reden uber Erziehung. Heidelberg, 1993.
  • FOUCAULT, M. Archeologie vědění. Praha: Herrmann & synové, 2002. ISBN 80-239-0124-9.
  • FOUCAULT, M. Diskurs, autor, genealogie: tři studie. Praha: Svoboda, 1994. ISBN 80-205-0406-0.
  • FRANKL, V. E. Člověk hledá smysl. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1994. ISBN 80-901601-4-X.
  • FROMM, E. Člověk a psychoanalýza. Praha: Aurora, 1997. ISBN 80-85974-18-5.
  • FROMM, E. Mít, nebo být?. Praha: Aurora, 2014. ISBN 978-80-7299-106-8.
  • FROMM, E. Strach ze svobody. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0615-6.
  • GIDDENS, A. Třetí cesta a její kritici. Praha: Mladá fronta, 2004. ISBN 80-204-1208-5.
  • GUDJONS, H. Pädagogisches Grundwissen. Bad Heilbrunn: Klinkhardt, 2008.
  • HARRINGTON, A., a kol. Moderní sociální teorie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-093-3.
  • JASPERS, K. Duchovní situace doby. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1646-1.
  • JASPERS, K. Rozum a existence. Bratislava: Kalligram, 2003.
  • JASPERS, K. Was ist Erziehung. Munchen, 1999.
  • KLAFKI, W. Studie k teorii vzdělání a didaktice. Praha: SPN, 1967.
  • LEWIN, K. Feldtheorie in den Sozialwissenschaften. Bern, 1963.
  • LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1677-5.
  • MASLOW, A. H. O psychologii bytí. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0618-7.
  • MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. Praha: Nakladatelství světových pedagogických směrů, 1998. ISBN 80-86189-00-7.
  • NEILL, A. S. Summerhill: příběh první demokratické školy na světě. Praha: Peoplecomms, 2013. ISBN 978-80-904890-5-9.
  • PIAGET, J., INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0691-0.
  • PIAGET, J. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-309-9.
  • PIAGET, J. Štrukturalizsmus. Bratislava: Pravda, 1971.
  • PROKOP, J. Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1008-6.
  • STEINER, R. Filosofie svobody: základy moderního světového názoru: výsledky pozorování duševního života podle přírodovědecké metody. Svatý Kopeček u Olomouce: Michael, 2003. ISBN 80-86340-01-5.
  • STEINER, R. Všeobecná nauka o člověku jako základ pedagogiky. Semily: Opherus, 2003. ISBN 80-902647-8-6.
  • VYGOTSKIJ, L. S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester