1. Škola jako výchovná a vzdělávací instituce rozvoje žáků. Výchova, socializace. Scholarizace. Pedagogicko-psychologické charakteristiky školní třídy. Dětství v 21. století. Pojetí vzdělávání a jeho současné problémy. 2. Výchova a vzdělávání jako systém. Cíle - obsahy - podmínky - metody - prostředky - hodnocení /evaluace/reflexe výchovy a vzdělávání. Kurikulární reforma a vzdělávací politika v ČR/EU. Cesta ke kurikulární reformě. Kurikulárín dokumenty, dokumenty vzdělávací politiky. 3. Kurikulum - psychodidaktické souvislosti. Plánování kurikula, realizace kurikula. Skryté kurikulum. Filosofie kurikula. Implementace RVP do edukační reality. Transverzální kurikulum. Žák v systému vzdělávání a výchovy. Diferenciace ve vzdělávání s ohledem na individuální danosti a specifické vzdělávací potřeby žáka. Inkluzivní vzdělávání. 4. Metody vzdělávání. Aktivizační metody ve výuce. Zahraniční vzdělávací inspirace. Hodnocení - formativní hodnocení. 5. Učitel jako činitel výuky. Učitel ve vztazích s aktéry - vedením školy, žáky, rodiči a dalšími partnery školy. Vlastnosti učitele, profesní kompetence a činnosti. Výchovné styly učitele ve vztahu k tvorbě bezpečného prostředí pro žáky. 6. Klima školy, klima třídy, klima sboru v kontextu kultury školy. Wellbeing. Duševní pohoda ve škole. Vytváření bezpečného a podnětného prostředí pro učení. 7. Technologie a vzdělávání. Média a vzdělávání, Média a výchova dítěte v digitální době. AI a vzdělávání.
|
-
BREZINKA, W. Východiska k poznání výchovy: Úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno: Nakladatelství L. Marek, 2001. ISBN 80-86263-23-1.
-
HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0042-0.
-
KORTHAGEN, F. A. J. et al. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
-
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha. MŠMT, 2018.
-
MŠMT. Strategie celoživotního učení ČR. Praha. MŠMT, 2007.
-
MŠMT. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020. Praha. MŠMT, 2014.
-
PATOČKA, J. Filosofie výchovy. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997. ISBN 80-86039-33-1.
-
PELIKÁN, J. Hledání těžiště výchovy. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1265-2.
-
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
-
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
-
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H., eds. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
VÁŇOVÁ, R., KRYKORKOVÁ, H. (eds.). Učitel v současné škole. Praha: FF UK, 2010. ISBN 978-80-7308-301-4.
-
VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4.
-
VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. Praha, 2008. ISBN 978-80-247-1770-8.
|