Vyučující
|
-
Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Jan Amos Komenský a výchova jako náprava společnosti. 2. Výchova v období osvícenství v Anglii (John Locke) a Francii (Jean J. Rousseau), princip autority a svobody ve výchově. 3. Německá pedagogika 18. století, filantropismus a cesta ke školskému systému a povinné návštěvě škol. 4. Systém a výchova - J. F. Herbart. 5. Pokrok a výchova, pozitivismus a výchova - H. Spencer, G. A. Lindner, J. Úlehla. 6. Čin a výchova - americká pragmatická výchova a americký progresivismus (John Dewey). 7. Experimentální pedagogika a "zájem o dítě" na přelomu 19. a 20. století. 8. Volná výchova, reformní pedagogika zač. 20. stol - východiska, koncepce, diskursy. 9. Václav Příhoda a princip racionalizace ve výchově. 10. Školská meziválečná reforma v ČSR.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje s historickým pohledem na cíle, procesy a metody vzdělávání a výchovy v širších pedagogických souvislostech. V popředí stojí otázky humanity výchovy, svobody a autority ve výchově, role rozumu a smyslů v historické reflexi o výchově, koncepty pokroku ve výchově a v neposlední řadě otázka reformy elementárního či primárního vzdělávání a reformy školy obecně. Pozornost je věnována rovněž historickému vývoji a proměně učitelské profese.
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Porozumět obsahu předmětu Primární pedagogika 1 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu
|
Předpoklady
|
Studnet disponuje základními znalsotmi pedagogiky ze SŠ.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Test
Písemný test.
|
Doporučená literatura
|
-
JŮVA, V. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-151-5.
-
KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4.
-
Kučera, Z., Štverák, V. Chrestomanie z dějin pedagogiky. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-626-0.
-
PÁNKOVÁ, M., KASPEROVÁ, D., KASPER. T. Meziválečná školská reforma v Československu. Praha: Academia, 2015. ISBN 978-80-200-2496-1.
-
Pavlovská, M., Syslová, Z., Šmahelová, B. Dějiny předškolní pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5981-8.
-
POSPÍŠIL, J. Filosofická východiska cílů výchovy a vzdělávání v období novověkého obratu. Olomouc: Hanex, 2009. ISBN 978-80-7409-028-8.
-
ŠTVERÁK, V., ČADSKÁ, M. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-797-6.
-
ZOUNEK, J.; ŠIMÁNĚ, M.; KNOTOVÁ, D. Normální život v nenormální době: základní školy a jejich učitelé (nejen) v období normalizace. Praha: Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-7552-709-7.
|