Vyučující
|
-
Hubertová Lucie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pedagogicko-psychologická diagnostika jako nástroj k poznávání reality. 2. Dynamická diagnostika schopností a dovedností dítěte a dospívajícího jako nástroj učení se jedince. 3. Diagnostika rolí a vztahů ve skupině jako nástroj rozvoje skupinového klimatu. 4. Formativní diagnostika jedinců a skupin s rizikovým chováním jako nástroj prevence rizikového chování. 5. Sebehodnocení dítěte a dospívajícího jako nástroj jeho seberozvoje. 6. Autodiagnostika vychovatele jako nástroj jeho seberozvoje. 7. Etika v diagnostice.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce)
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou pedagogicko-psychologické diagnostiky prováděné vychovateli především v rovině poznávání a rozvoje sociálních a komunikačních dovedností vychovávaných jedinců a v rovině poznávání a rozvoje rolí a vztahů ve vedené skupině. Vybraná témata předmět představuje od jejich obsahového vymezení až po aplikaci teoretických poznatků na řešení vybraných modelových situací.
Po splnění kurzu bude student schopen: 1. Porozumět obsahu předmětu Pedagogicko-psychologická diagnostika jako nástroj rozvoje 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu 3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce 4. Využít získané poznatky a dovednosti v praxi
|
Předpoklady
|
Student má základní znalosti vývojové a sociální psychologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Praktická demonstrace získaných dovedností, Prezentace skupinové práce, Ústní prezentace samostatné práce studenta
Praktická demonstrace získaných dovedností, prezentace skupinové práce, ústní prezentace samostatné práce studenta, analýza výkonů studenta.
|
Doporučená literatura
|
-
BRAUN, R. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-656-7.
-
ČAPEK, R. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
-
HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8.
-
JANDERKOVÁ, D. Pedagogická diagnostika: cvičebnice. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2014. ISBN 978-80-7375-972-8.
-
LAŠEK, J. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-220-1.
-
MERTIN, V., a kol. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0.
-
MEZERA, A. Dotazníky k sebehodnocení žáka. Praha: Raabe, 2015. ISBN 978-80-7496-181-6.
-
ŠNÝDROVÁ, I. Psychodiagnostika. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2165-1.
-
TESTCENTRUM. Standardy pro pedagogické a psychologické testování. Praha: Testcentrum, 2001. ISBN 80-86471-07-1.
|