Vyučující
|
-
Josífková Jitka, PhDr. Ph.D.
-
Hubertová Lucie, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Biologické a psychologické rodičovství. 2. Základní psychické potřeby dětí s přihlédnutím k jednotlivým fázím vývoje. 3. Rodinné systémy, vývoj rodiny, vliv otce, vliv matky. Sourozenci a širší rodina. 4. Role, místa a síly v rodinných systémech. 5. Dospívání, proces separace, nedokončená separace a její vliv na dítě. 6. Patologické jevy v rodině, dysfunkční, afunkční rodina, nemoc jako odraz nefunkční rodiny. 7. Práce učitele s dítětem z dysfunkční rodiny. 8. Specifika práce s rodinou s dětmi v pěstounské péči.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 32 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje s problematikou rodiny a dětství. Pozornost je zaměřena na využití v pedagogické praxi v primárním vzdělávání.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Seminární práce
|
Doporučená literatura
|
-
BITTMANNOVÁ, L., BITTMANN, J.. A na mě nikdo nemá čas: jak se cítí a jak to vidí sourozenci lidí (nejen) s autismem.. Praha: Pasparta, 2018. ISBN 978-80-88163-60-2.
-
LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z.. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
-
MATOUŠEK, O. Dítě traumatizované v blízkých vztazích. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1242-3.
-
PAZLAROVÁ, H. (ed.). Pěstounská péče: manuál pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1020-7.
-
SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny.. Praha: Portál., 2012. ISBN 978-80-262-0217-2.
-
TRAPKOVÁ L. CHVÁLA, V. Žena a muž v rodině. Praha: Vyšehrad, 2016. ISBN 978-80-7429-479-2.
|