Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy: 1. Pedagogická diagnostika - sumativní a formativní diagnostika, pozitivní a negativní diagnostika, normativní, kriteriální, individualizovaná a diferenciální diagnostika, dynamická diagnostika, účelnost a odůvodněnost pedagogické diagnostiky prováděné učitelem, objektivní a spravedlivá diagnostika, etická pravidla v diagnostice, diagnostický proces a pedagogická diagnóza, pedagogicko-psychologická diagnostika jako poradenská služba, osoby poskytující pedagogicko-psychologickou diagnostiku v rámci poradenských služeb. 2. Vybrané metody pedagogické diagnostiky - anamnéza, rozhovor, pozorování, analýza výsledků činnosti, portfolio, dotazník. 3. Připravenost dítěte na vstup do základní školy - povinná školní docházka, zápis do 1. ročníku ZŠ, školní zralost, školní připravenost, oblasti pedagogické diagnostiky v rámci školní zralosti a připravenosti, odklad školní docházky, dodatečný odklad školní docházky, dopady špatné diagnostické rozvahy týkající se odkladu školní docházky. 4. Školní znalosti a dovednosti - didaktický test (druhy didaktických testů, druhy testových položek, tvorba didaktického testu, evaluace didaktického testu). 5. Čtení a psaní - metody čtení a psaní, očekávané výstupy v oblasti čtení a psaní v RVP ZV pro 1. stupeň ZŠ, možnosti diagnostiky čtení a psaní učitelem (diagnostika při výběru učebních materiálů, diagnostika deficitů dílčích funkcí, diagnostika čtenářské gramotnosti).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 34 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou pedagogické a pedagogicko-psychologické diagnostiky na 1. stupni základní školy od jejího obsahového vymezení až po aplikaci teoretických poznatků na řešení vybraných modelových situací.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní účast ve výuce. Realizace screeningové diagnostiky předškoláka nebo žáka 1. stupně základní školy v jedné z vybraných oblastí (zápis do 1. ročníku ZŠ, didaktický test, čtení a psaní) a její prezentace před ostatními studenty.
|
Doporučená literatura
|
-
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0793-9.
-
JEŘÁBEK, O., BÍLEK, M. Teorie a praxe tvorby didaktických testů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2494-1.
-
KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2003. ISBN 80-239-0082-X.
-
KOCUROVÁ, M., a kol. Analyticko-syntetická a genetická metoda ve výuce čtení. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7290-578-2.
-
MERTIN, V., a kol. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
-
MLČÁKOVÁ, R. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2630-4.
-
PILAŘOVÁ, D. Diagnostika školní zralosti. Praha: Raabe, 2012. ISBN 978-80-87553-52-7.
-
SCHINDLER, R., a kol. Rukověť autora testových úloh. Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 2006. ISBN 80-239-7111-5.
-
VÁGNEROVA, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících.. Praha Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-1.
-
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001.
|