Tematické okruhy: 1. Vymezení obsahu předmětu pedagogické psychologie a interdisciplinární vztahy. Postavení psychologie učení a vyučování v rámci pedagogické a školní psychologie. Charakteristika školní psychologie. 2. Bio-psycho-sociální podmíněnost vývoje jedince a procesu učení; působení různých faktorů na výsledky pedagogické práce. Pojem učení: učení jako adaptační proces; učení jako získávání zkušeností, dovedností, postojů apod. Učení a paměť. Strategie zapamatování si naučeného; problém zapomínání a vyhasínání paměťových stop. Druhy učení. Kognitivní styly a styly učení. Učení a motivace. Emoční potřeby žáků; význam emocí při osvojování si postojů a hodnot. Vlohy, schopnosti a dovednosti a možnosti jejich rozvíjení. Inteligence a intelekt. Význam volních vlastností a vědomé autoregulace. Tvořivost, nadání a talent. 3. Koncept postupně rozvíjejícího vyučování: zóna nejbližšího vývoje Vygotskij); kognitivní modifikovatelnost a zprostředkující učení (Feuerstein). Metody zvyšující aktivaci a motivaci žáků. Kooperativní učení a kompetitivní pojetí učení při procesu vzdělávání. 4. Intelektové a mimointelektové příčiny neprospěchu u žáků. Psychologické zásady uplatňování diferencovaného a individualizovaného přístupu k žákům. Rodičovské styly výchovy, domácí zázemí žáka, vztah rodiny ke škole a k učení. Psychologické zpracování školní neúspěšnosti žákem, rodinou, učitelem; možnosti výchovných opatření a odborné pomoci. Přiměřená zátěž; stres a disters. 5. Komunikace mezi pedagogickými pracovníky a žáky; specifika komunikace s rodiči. Možnosti komunikace výchovné instituce s veřejností; prostředky, význam. 6. Požadavky na osobnost a profesní dovednosti pedagogického pracovníka. Psychologie učitele. Požadavky na pedagogického pracovníka z pohledu dětí, žáků, vedení instituce, rodičů. Výchovná autorita. Empatie, autenticita, kongruence, akceptace, respekt k osobnosti dítěte 7. Styly učitelovy práce se třídou. Styly přístupu: řízení (management); vedení (leadership), pravidla. Charakteristika výchovně-vzdělávacího společenství; podpora jeho vzniku. Psychosociální zátěž a stres v práci pedagogického pracovníka: možné příčiny a zdroje; burn-out syndrom: projevy, prevence, možnosti intervize a supervize. Možnosti rozvoje profesních dovedností učitelů. 8. Sociální dovednosti ve škole a možnosti jejich rozvíjení u žáků i učitelů.
|
-
&. ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X. KOLLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. (eds.) Předškolní a primární pedagogika. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7. PASCH, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV nakladatelství, 1999. ISBN 80-85866-33-1. . &, &.
-
Porucha pozornosti bez hyperaktivity. .
-
Zvládání emočních problémů školáků. .
-
BOUKALOVÁ, H., CERHA, O., SEDLÁČEK, M., ŠÍROVÁ, E. Psychologie komunikace. Praha: Grada, 2023. ISBN 978-80-271-1388-0.
-
CARTER, C. R. Dítě s ADHD a ADD doma i ve škole: praktický rádce pro rodiče i učitele. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0621-7.
-
ČERNÁ, A., ed. Kyberšikana. Průvodce novým fenoménem.. Praha: Grada., 2013. ISBN 978-80-247-4577-0.
-
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003..
-
FONTANA, D. Sociální dovednosti v praxi.. Praha: Portál., 2017. ISBN 978-80-262-1197-6.
-
Gillernová, I., Krejčová,L. a kol. Sociální dovednosti ve škole. Praha:Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3472-9.
-
HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6.
-
JEDLIČKA, R., KOŤA, J., SLAVÍK, J. Pedagogická psychologie pro učitele. Praha: Grada, 2018.
-
KREJČOVÁ, L., MERTIN, V. (eds.). Pedagogická intervence u žáků ZŠ.. Praha: Wolters Kluwer, 2010. ISBN 978-80-7357-603-5.
-
KREJČOVÁ, L. Žáci potřebují přemýšlet: co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0596-1.
-
KYRIACOU, Ch.. Řešení výchovných problémů ve škole.. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
-
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Výchovné poradenství. Praha: Wolters Kluwer, 2020. ISBN 978-80-7598-174-5.
-
PELLETIER, E.. Porucha pozornosti bez hyperaktivity.. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0599-9.
-
Sobotková, Irena. Psychologie rodiny. Praha: Portál, 2007..
-
STERNBERG, R. J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-376-5.
-
STERNBERG, R. J. Úspěšná inteligence. Jak rozvíjet praktickou a tvůrčí inteligenci. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0120-0.
-
Sternberg, R. J., Williams, W. M. Educational psychology. Boston, 2002. ISBN 0-321-01184-8.
-
ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1.
-
VYGOTSKIJ, L. S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1258-4.
-
VYMĚTAL, J. Úzkost a strach u dětí. Praha: Portál, 2004..
|