Předmět: Školský management a právo

« Zpět
Název předmětu Školský management a právo
Kód předmětu KPP/PSMPZ
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 5
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rozkovcová Andrea, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy: 1. Školský management. 2. Listina základních práv a svobod. 3. Obecně platné právní předpisy ČR. 4. Strategické dokumenty ČR ve vzdělávání. 5. Školský zákon. 6. Výběr školské legislativy. 7. Hodnocení škol a školských zařízení. 8. Klíčové dovednosti učitele. 9. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 12 hodin za semestr
Výstupy z učení
Student získá základní informace o školském managementu a školské legislativě. Rozumí vztahu školské legislativy a školské praxe. Porozumí vybraným aspektům řízení organizace a vedení lidí. Uvědomí si roli středního řízení ve škole, jehož může být součástí. Chápe důležitost spolupráce v učitelském sboru, zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví ve škole.
Student bude schopen: 1. orientovat se v oblasti školského managementu 2. rozumět fungování právního systému České republiky 3. orientovat se ve strategických vzdělávacích dokumentech ČR 4. orientovat se ve školské legislativě ČR
Předpoklady
Absolvovaná praxe ve školském terénu.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná práce, Test

Aktivní účast ve výuce. Písemný test.
Doporučená literatura
  • Řízení školy. .
  • ÚZ č. 1438 - Ústava ČR, Listina základních práv a svobod. Sagit, a. s. 2021.
  • Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.
  • Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících..
  • DANDOVÁ, E. Alfa a omega ředitele školy - školská legislativa pro rok 2020.. Praha: Raabe, 2020. ISBN 978-80-7496-451-0.
  • EGER, L. Marketing školy.. Plzeň, 2021. ISBN 978-80-261-1044-6.
  • KYRIACOU, C. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 2004..
  • PAULOVČÁKOVÁ, L. Management kvality vzdělávacích organizací. Praha: Česká andragogická společnost., 2020. ISBN 978-80-906894-7-3.
  • PLAMÍNEK, J. Vedení lidí, týmů a firem: praktický atlas managementu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3664-8.
  • POLÁŠKOVÁ, L. Kompetence leadera školy: marketingová komunikace v praxi škol. Praha, 2022. ISBN 978-80-271-3229-4.
  • PRÁŠILOVÁ, M. Školský management: studijní texty pro distanční vzdělávání. Olomouc: UPOL, 2010. ISBN 978-80-244-2574-0.
  • SVĚTLÍK, J. Marketingové řízení školy. Praha: Wolters Kluwer, 2010. ISBN 978-80-7357-494-9.
  • TROJAN, V. a kol. Pedagogický proces a jeho řízení. Praha: UK, PedF, 2002. ISBN 978-80-7290-543-0.
  • TROJANOVÁ, I. Vedení lidí ve školách a školských zařízeních. Praha, 2017. ISBN 978-80-7552-842-1.
  • URBÁNEK, P.; NOVOTOVÁ, J.; ROZKOVCOVÁ, A.; PICKOVÁ, H.; JURSOVÁ, J. et al. Učitelské sbory základních škol a jejich sociální klima: vícepřípadová studie učitelských sborů.. Praha, 2020. ISBN 978-80-7598-677-1.
  • VALENTA, J. Právní rámec řízení škol a školských zařízení. Karviná: Paris, 2016. ISBN 978-80-87173-36-7.
  • VALENTA, J. Školské zákony a prováděcí předpisy s komentářem. Olomouc: ANAG, 2017. ISBN 978-80-7554-102-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr