Předmět: Úvod do pedagogiky pro pedagogy

« Zpět
Název předmětu Úvod do pedagogiky pro pedagogy
Kód předmětu KPP/PUPEB
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kasper Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
  • Kovaříková Miroslava, PhDr. Ph.D.
  • Rozkovcová Andrea, Mgr. Ph.D.
  • Hes Milan, Mgr. Bc. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět poskytuje vhled do pedagogické diskuse směrované na vzdělávání v školním prostředí a představuje tak předstupeň pro pedagogický rozvoj budoucích učitelů. Předmět propojuje rovinu aplikované teorie do praxe vzdělávání. Tematické okruhy: 1. Škola (edukační instituce) jako prostor aktérů - žák, učitel, společnost. Pedagogická teorie jako výsledek pedagogického výzkumu a reflexe pedagogického jednání. Teorie pro praxi - pedagogická věda a její role v jednání aktérů. Pedagogická profese, profesionalizace učitele v otevřené společnosti. Profesní požadavky a očekávané jednání učitele v kontextu širších požadavků společnosti. Etika a pedagogika, profesní etika učitele. 2. Vzdělávání/výchova a socializace - možnosti, meze, očekávání, nebezpečí v otevřené, globalizující se společnosti. Společnost a vzdělání/ jedinec a vzdělání. Cíle vzdělávání a jejich naplňování. Společnost a moc ve výchově a vzdělávání. Vzdělávaní v napětí vztahů mezi očekáváním jedince a požadavky společnosti. Normy, hodnoty a výchova/vzdělávání. 3. Výchova a vzdělávání jako dialog. Otevřenost ve výchově a vzdělávání, nutnost a pravidelnost ve výchově a vzdělávání. Výchova, vzdělání a tradice. Tradice jako otevřená možnost pro růst individua a jeho vazba ke společnosti x tradice jako neměnný řád a "příkaz". Výchova/vzdělání a "unikající svět" (A. Giddens). Výchova jako systém: vztahy aktérů výchovy a vzdělávání, vztah podmínek, cílů a prostředků výchovy, kauzální a finální závislost v systémovém modelu výchovy, význam systémového pojetí výchovy pro každodenní práci učitele. 4. Možnosti a meze výchovy - danosti aktérů, funkce výchovy a vzdělávání ve společnosti, meze vyplývající z pedagogické situace, konfliktnost výchovy, hodnoty a výchova, kritika jednostranných přístupů k výchově. Autorita a svoboda ve výchově a vzdělávání. 5. Pojetí vzdělávání a jeho současné problémy - funkce vzdělávání ve společenském kontextu, funkce všeobecného a odborného vzdělávání, koncepce materiálního a formálního vzdělávání a jejich kritika ve vztahu k současné školské reformě. 6. Trendy ve vzdělávání na přelomu tisíciletí a reforma české školy - faktory ovlivňující požadavky na vzdělávání v současnosti, koncepty celoživotního a otevřeného vzdělávání, reforma kurikula v ČR, kurikulární dokumenty, vymezení reformy ve školském zákoně. 7. Hlavní myšlenky kurikulární reformy v ČR se zaměřením na základní školství - rámcové a školní vzdělávací programy, změna cílů vzdělávání, klíčové kompetence a očekávané výstupy, vzdělávací oblasti a integrované pojetí učiva, průřezová témata, rámcový učební plán a možnosti profilace školy, inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 28 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět poskytuje vhled do pedagogické diskuse směrované na vzdělávání v školním prostředí a představuje tak předstupeň pro pedagogický rozvoj budoucích učitelů. Předmět propojuje rovinu aplikované teorie do praxe vzdělávání.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr