Předmět: Úvod do psychologie - psychologie osobnosti

« Zpět
Název předmětu Úvod do psychologie - psychologie osobnosti
Kód předmětu KPP/PUPSZ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Gillernová Ilona, doc. PhDr. CSc.
  • Šírová Eva, PhDr. Ph.D.
  • Kacafírková Petra, PhDr. Ph.D.
  • Nišponská Magda, PhDr. Ph.D.
  • Josífková Jitka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Tematické okruhy: 1. Psychologické vědy a předmět jejich zkoumání. Psychologie jako vědecká disciplína zabývající se projevy chování a jejich podmíněností; psychologie jako věda o myšlení a prožívání. Hlavní psychologické směry a jejich náhled na lidskou psychiku. Současné psychologické disciplíny a jejich metody. 2. Determinace lidské psychiky - biologická, environmentální, sociokulturní; autoregulace; vnitřní a vnější. Neurohumorální regulace lidské psychiky a chování. 3. Psychika a její dimenze - prožívání, chování, vědomí, nevědomí. Psychické procesy a stavy. 4. Psychologie osobnosti - základní teorie a přístupy ke studiu osobnosti. Systémové pojetí osobnosti. 5. Motivační tendence v osobnosti - pudy, potřeby, zájmy, aspirace. Fyziologické, psychologické a sociální potřeby a jejich motivační působení. Hierarchie potřeb v teorii A. Maslowa. Vůle ke smyslu v teorii V. E. Frankla. Agrese - determinace, socializace agrese ve vývoji jedince i společnosti. 6. Dynamika osobnosti. Emocionalita. Zrcadlení emocí. 7. Temperament. Typologie osobnosti. Práce se znalostí typu osobnosti dítěte/žáka ve výchově a vzdělávání. 8. Kognitivní procesy. Vnímání, paměť, představivost, myšlení, řeč. 9. Učení a jeho předpoklady; reflex, instinkt. Druhy učení, zákonitosti učení. 10. Myšlení jako nedokonalejší poznávací proces. Myšlenkové operace. Řešení problémů. Vztah myšlení a řeči; vývoj komunikačních schopností u dítěte. 11. Schopnosti, vlohy. Talent, nadání. Inteligence - teorie, determinace, druhy inteligence. Měření - tradiční a současné pojetí testování rozumových schopností. 12. Počáteční diagnostika schopností. Práce učitelky se žákem na základě jeho schopností. 13. Seberegulační vlastnosti osobnosti. Jáství; integrita osobnosti. Svědomí. Vůle. Vztahově postojové vlastnosti osobnosti - charakter - podmíněnost a vlivy, osvojování systému hodnot. Teorie mysli, mentalizace. 14. Metodologie introspekce a vytváření charakteristiky vlastní osobnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 14 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět poskytuje základní orientaci v aktuální úrovni poznání duševního života a osobnosti jedince s ohledem na praktické využití poznatků v praxi pedagoga 1. stupně základní školy.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Samostatná písemná práce na základě introspekce vlastní osobnosti, písemný test.
Doporučená literatura
  • BAUER, Joachim. Proč cítím to, co ty: intuitivní komunikace a tajemství zrcadlových neuronů. Přeložil Iva MICHŇOVÁ. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5737-7..
  • DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 2021. ISBN 978-80-2621-709-1.
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-725-1.
  • GARDNER Howard. Dimenze myšlení: teorie rozmanitých inteligencí. Vydání druhé. Praha: Portál, 2018. .
  • HELUS, Z. Úvod do psychologie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3037-0.
  • LUND, N. Inteligence a učení.. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3922-9.
  • MCKAY, M., WOOD, J. C., BRANTLEY, J. Emoce pod kontrolou. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1561-5.
  • MIKOVÁ, Š., STANG, J. Typologie osobnosti u dětí. Využití ve výchově a vzdělávání.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0.
  • NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Triton, 2021. ISBN 978-80-7553-886-4.
  • ORLOFF, J. Průvodce pro vysoce citlivé lidi: jak prožít šťastnější a vyrovnanější život. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0776-6.
  • PIAGET, J., INHELDER, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0691-0.
  • PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2023. ISBN 978-80-200-3347-5.
  • SHAPIRO, L. E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0651-4.
  • STEHLÍKOVÁ, M. Nadané dítě: Jak mu pomoci ke štěstí a úspěchu. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0512-0.
  • STERNBERG, R. J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-376-5.
  • STUCHLÍKOVÁ, I. Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-282-9.
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Obecná psychologie: Dílčí aspekty lidské psychiky a jejich orgánový základ. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3268-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr