Course: Creation of preventive program

« Back
Course title Creation of preventive program
Course code KPP/TPP-V
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements Course does not contain work placement
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Novotová Jitka, PhDr. Ph.D.
Course content
1. Risk behavior and social pathological phenomena - definition, division, developmental and social conditionality, causes, manifestations. 2. Primary prevention of risk behavior of children and adolescents - ways, methods, forms, providers. 3. Programs and methods of primary prevention of risk behavior of children and adolescents - examples of good practice, how to work with already done methodologies and programs to adapt them. 4. Creation of a program of primary prevention of risk behavior - objectives of the program, activities, methods, techniques, risks and possibilities, selection of the target group. 5. Evaluation in primary prevention of risk behavior of children and adolescents - evaluation criteria, methods of evaluation.

Learning activities and teaching methods
Monological explanation (lecture, presentation,briefing), Dialogue metods(conversation,discussion,brainstorming), Self-study (text study, reading, problematic tasks, practical tasks, experiments, research, written assignments)
  • Class attendance - 14 hours per semester
  • Home preparation for classes - 14 hours per semester
  • Preparation for credit - 12 hours per semester
Learning outcomes
The course acquaints students with process of creation, realization and evaluation of preventive programs for children and youth.
After completion of the course student will be able: 1. to understand the content of prescribed curriculum of Creation of preventive program 2. to reflect the topic critically 3. to demonstrate specific intellectual skills gained in a course in writing of a semestral paper 4. to apply gained knowledge in educational practice
Prerequisites
Student has knowledge of pedagogical psychology.

Assessment methods and criteria
Oral presentation of self-study, Written assignment

To obtain credits student presents a proposal for a programme of primary prevention of selected risk behavior for selected age group. Student within a presentation proves ability to create a preventative program, which follows clearly defined objectives, work with effective forms of preventive activities, contains criteria for evaluation of fulfillment of objectives of the programme and contains risk analysis of program.
Recommended literature
  • ABGRALL, J.-M. Mechanismus sekt. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-774-7.
  • AUJEZKÁ, A., et al. Příklady dobré praxe programů školní prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a VFN v Praze, 2012. ISBN 978-80-87258-91-0.
  • FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5046-0.
  • HORSÁKOVÁ, M., ed. Prevence projevů extremismu ve školách: praktický manuál pro učitele. Ostrava: Občanské sdružení PANT, 2014. ISBN 978-80-905942-1-0.
  • JANOŠOVÁ, P., a kol. Psychologie školní šikany. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-2992-3.
  • KABÍČEK, P., CSÉMY, L., HAMANOVÁ, J., a kol. Rizikové chování v dospívání a jeho vztah ke zdraví. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-793-4.
  • KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
  • KOLAŘÍK, M. Interakční psychologický výcvik pro praxi: nové hry pro výcvikové skupiny. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4450-6.
  • MIOVSKÝ, M., a kol. Programy a intervence školské prevence rizikového chování v praxi. Praha: Klinika adiktologie, 2015. ISBN 978-80-7422-394-5.
  • MIOVSKÝ, M., a kol. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a VFN v Praze, 2012. ISBN 978-80-87258-89-7.
  • PAPEŽOVÁ, H., HANUSOVÁ, J. Poruchy příjmu potravy: příručka pro pomáhající profese. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a VFN v Praze, 2012. ISBN 978-80-87258-98-9.
  • ŠULOVÁ, L., T. FAIT, P. WEISS a kol. Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. Praha: Maxdorf, 2011. ISBN 978-80-7345-238-4.
  • ZVADOVÁ, Z., NEJEDLÁ, M. Prevence rizikového chování v dopravním prostředí. Praha: Státní zdravotní ústav, 2015.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester