1. Teorie výchovy v systému pedagogických věd. Historie vzniku samostatného vědního oboru. Mezioborové vztahy: pedagogika, didaktika, historická pedagogika, filozofie výchovy, sociologie výchovy, sociální pedagogika, etopedie, sociologie, sociální psychologie, vývojová psychologie, pedagogická psychologie, psychopatologie, psychoterapie, socioterapie apod. 2. Teorie výchovy, vymezení oboru; význam pro pedagogické vědy a praxi. 3. Biologická a sociální podmíněnost formování osobnosti; různé koncepce teorie osobnosti, odlišný důraz na klíčové faktory individuálního vývoje a pojetí socializačního působení. 4. Výchova a vzdělávání; výchova a socializace: vymezení pojmů, jejich vzájemné vztahy. Problematika výchovných cílů, jejich historická a společenská podmíněnost. 5. Typy výchovného působení, vliv výchovy na životní styl a soustavu hodnot. 6. Rané dětství a klíčové momenty psychosociálního vývoje; primární socializace a její poruchy; raná péče; důsledky zkušeností z časného dětství pro další osobnostní a sociální vývoj. 7. Dítě a problémy současné rodiny. Možnosti pomoci rodině v případě výchovných obtíží. 8. Sekundární socializace; předškolní výchova, škola a její výchovné působení, přijetí sociální role žáka, spolužáka; pedagogický proces - vliv na osobnostní rozvoj; domácí vzdělávání versus školní socializace. Proces výchovy jako řízení životní aktivity člověka (tzv. tvarování jedince) versus koncept edukace jako starosti o člověka. Význam osobnostní a sociální výchovy při komplexní edukační péči. Expresivní aktivity a jejich užití ve výchově. Funkce exprese v poznávání sociálního a kulturního kontextu. Výchovný efekt exprese, interpretace a společné reflexe. 9. Volnočasové aktivity, vliv mimoškolních a mládežnických organizací na socializaci. Vrstevnické skupiny a jejich vliv na dospívajícího; pedagogická práce se sociální skupinou. Vliv komunikačních médií na psychosociální vývoj jedince; možné výchovné problémy. 10. Diferenciace světonázorových postojů, životních hodnot a norem. Problematika individualistického hédonismu a redukcionismu versus osobnostně rozvíjející edukace. 11. Socializace a individualizace, sebepoznání, sebehodnocení a sebevýchova. 12. Rozpoznání obtížné životní situace dítěte či dospívajícího; vývojové krize a jejich produktivní zpracování; význam sociální opory; dvojí role pedagogického pracovníka při poskytování psychologické podpory žákům v obtížných životních situacích a možné problémy. 13. Zařízení poskytující poradenskou a preventivně výchovnou péči, možnosti převýchovné a socioterapeutické péče o děti a mládež ohroženou sociálně patologickými jevy; ústavní výchova a ochranná výchova. Vztah mezi výchovnou a sociální prací: sociální pedagogika a kontaktní práce mimo zdi školských institucí.
|
-
BOWLBY, J. Odloučení: kritické období raného vztahu mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0076-5.
-
BOWLBY, J. Ztráta: Smutek a deprese. Praha: Portál, 2013.
-
DREWERMANN, E. Co je důležité, je očím neviditelné. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1996. ISBN 80-85959-14-3.
-
FELLINI, F., GUERRA, T. Amarcord. Praha: Odeon, 1978.
-
GREENE, G. Kus života. Praha: Vyšehrad, 1974.
-
HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-327-7.
-
HEBDIGE, D. Subkultura a styl. Praha: Dauphin, 2012. ISBN 978-80-7272-197-9.
-
Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.
-
CHAGALL, M. Ma vie / Můj život. Praha: Metafora, 2013. ISBN 978-80-7359-358-2.
-
IRVING, J. Svět podle Garpa. Praha: Odeon, 2008. ISBN 978-80-207-1276-9.
-
JEDLIČKA, R., a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: Prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
-
JEDLIČKA, R, ed. Teorie výchovy ? tradice, současnost, perspektivy. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2412-9.
-
JEDLIČKA, R. Psychický vývoj dítěte a výchova: jak porozumět socializačním obtížím. Praha: Grada, 2016.
-
KAST, V. Otcové ? dcery, synové ? matky: práce s rodičovskými komplexy jako cesta k vlastní identitě. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0401-5.
-
KLÍMA, P., et al. Kontaktní práce. Praha : Česká asociace streetwork, 2009. ISBN 978-80-254-4001-8.
-
KOMZÁKOVÁ, M., SLAVÍK, J., eds. Umění ve službě výchově, prevenci, expresivní terapii. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2009. ISBN 978-80-7290-415-0.
-
KRAUS, B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-135-X.
-
LIESSMANN, K. P. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1677-5.
-
LORENZ, K. Osm smrtelných hříchů. Praha: Academia, 2000..
-
LUKASOVÁ, E. Logoterapie ve výchově. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-180-0.
-
MASLOW, A. H. O psychologii bytí. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0618-7.
-
MILLEROVÁ, A. Na počátku byla výchova: neopakujte chyby svých rodičů. Praha: Triton, 2017.
-
PAGNOL, M. Jak voní tymián. Praha: Vyšehrad, 2011. ISBN 978-80-7429-195-1.
-
PELIKÁN, J. Hledání těžiště výchovy. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1265-.
-
PELIKÁN, J. Pomáhat být: otevřené otázky teorie provázející výchovy. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 978-80-246-0345-2.
-
PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
-
PONĚŠICKÝ, J. Člověk a jeho postavení ve světě. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-861-1.
-
POSTMAN, N. Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta, 2010. ISBN 978-80-204-2206-4.
-
ROGERS, C. R. Způsob bytí. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-233-5.
-
SALINGEROVÁ, M. A. Kdo chytá sny. Praha: Volvox Globator, 2003. ISBN 80-7207-460-1.
-
SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH S., et al. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2335-1.
-
SLAVÍK, J., WAWROSZ. P. Umění zážitku, zážitek umění : teorie a praxe artefiletiky. II. dil.. Praha UK, 2004. ISBN 80-7290-130-3.
-
STROUHAL, M. Teorie výchovy. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4212-0.
-
ULLMANNOVÁ, L. Proměny. Praha: Práce, 1989.
|