Vyučující
|
-
Vykoukalová Věra, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Historie vyučování českému jazyku na 1. stupni ZŠ. Metody práce učitele. Vyučovací metody racionální. Metody podle uplatnění v jednotlivých fázích vyučovacího procesu. Motivační metody. Výkladové metody. Fixační metody. Metody prověřování, hodnocení, kontroly a klasifikace. Jazyková výchova v 1. ročníku. Jazyková výchova ve 2.-5. ročníku ZŠ. Organizace jazykového vyučování. Didaktika ČJ transformuje obsah učiva jednotlivých ročníků 1. stupně ZŠ v metodické postupy, metody, algoritmy. Třídí cvičení z ČJ, rozvíjí invenci, volí motivaci. Seznamuje s učebnicemi. Zdůrazňuje didaktické zásady pro ČJ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Pracovní činnosti (dílny)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 14 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 18 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět podává souvislou a ucelenou informaci v těchto zájmových rovinách didaktiky českého jazyka (zaměřených speciálně na didaktiku učitelství 1. stupně ZŠ): Osnova: Historie vyučování českému jazyku na 1. stupni ZŠ. Metody práce učitele. Vyučovací metody racionální. Metody podle uplatnění v jednotlivých fázích vyučovacího procesu. Motivační metody. Výkladové metody. Fixační metody. Metody prověřování, hodnocení, kontroly a klasifikace. Jazyková výchova v 1. ročníku. Jazyková výchova ve 2.-5. ročníku ZŠ. Organizace jazykového vyučování. Současná koncepce výuky českého jazyka a její směry. Průběžné modelové ukázky výuky.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor
Aktivní účast na seminářích, průběžné plnění seminárních úkolů, seminární práce, prezentace vlastní práce.
|
Doporučená literatura
|
-
BRABCOVÁ, R. a kol. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učit. na 1. st. ZŠ. SPN, Praha 1990..
-
ČECHOVÁ, M., STYBLÍK, V. Čeština a její vyučování. SPN, Praha 1998.;.
-
ČECHOVÁ, Marie, Karel OLIVA a Petr NEJEDLÝ. Hrátky s češtinou. 2., rozš. vyd.. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-84-6.
-
HUBÁČEK, J. a kol. Český jazyk pro učitele 1. - 4. ročníku.. Praha-SPN, 1990.
|