Vyučující
|
-
Konvalinková Jana, MgA. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Získání teroetických znalostí a praktických dovedností k výuce hudební výchovy na prvním stupni základní školy. Okruhy přednášek: Význam hudby a její funkce v životě člověka. Cíl, úkoly a obsah hudební výchovy na prvním stupni základní školy (osnovy, učebnice, metodické příručky). Psychologické základy hudební výchovy (hudební vývoj dítěte, hudební schopnosti a nadání). Diagnostika v hudební výchově. Rozvoj hudebních schopností žáků 1. stupně základní školy. Didaktické zásady v hudební výchově. Vyučovací metody, organizace vyučování. Osobnost učitele hudební výchovy. Hudebně výchovné systémy (Orff, Kodály, Kabalevskij, Willems, ...). Dětská hudební tvořivost. Pěvecká výchova. Instrumentální činnosti. Poslechové činnosti. Hudebně pohybová výchova. Didaktická technika ve vyučovacím procesu. Vyučovací hodina a příprava učitele na vyučování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostatná tvůrčí a umělecká činnost studenta, Demonstrace dovedností studentů, Cvičení, Prezentace práce studentů
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 16 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Získání teroetických znalostí a praktických dovedností k výuce hudební výchovy na prvním stupni základní školy. Význam hudby a její funkce v životě člověka. Cíl, úkoly a obsah hudební výchovy na prvním stupni základní školy (osnovy, učebnice, metodické příručky). Psychologické základy hudební výchovy (hudební vývoj dítěte, hudební schopnosti a nadání). Diagnostika v hudební výchově. Rozvoj hudebních schopností žáků 1. stupně základní školy. Didaktické zásady v hudební výchově. Vyučovací metody, organizace vyučování. Osobnost učitele hudební výchovy. Hudebně výchovné systémy (Orff, Kodály, Kabalevskij, Willems, ...). Dětská hudební tvořivost. Pěvecká výchova. Instrumentální činnosti. Poslechové činnosti. Hudebně pohybová výchova. Didaktická technika ve vyučovacím procesu. Vyučovací hodina a příprava učitele na vyučování.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška, Praktická demonstrace získaných dovedností, Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta
70% účast, vypracování partitur, zvládnutí hry na nástroje Orffova instrumentáře, tvůrčí práce, demonstrace hodiny HV
|
Doporučená literatura
|
-
DANIEL, L. Kapitoly z didaktiky hudební výchovy.. Olomouc-RUP, 1984.
-
DUZBABA, O. Hudební výchova pro studium učitelství 1.-4. ročníku ZŠ. Praha: SPN, 1980.
-
LASEVIČOVÁ, J. Didaktika hudební výchovy pro učitele primárního vzdělávání. Ostravská univerzita, 2004..
-
POPOVIČ, M. Vybrané kapitoly z didaktiky hudební výchovy.. Ústí nad Labem-FP, 1979.
-
SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy. SPN, Praha 1985..
|