Vyučující
|
-
Valešová Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Historický vývoj kreslení a výtvarné výchovy. Místo a úloha výtvarné výchovy na ZŠ. Osobnost učitele výtvarné výchovy. Ontogeneze dětského výtvarného projevu a jeho diagnostika. Typologie a individualita. Pedagogické postupy a strategie ve výuce. Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, okruhy, alternativní osnovy. Seminář navazuje na témata přednášek. Inovovaný sylabus - KA8 - Tandemová/týmová výuka (Registrační číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_38/0006908 Název projektu: Učitelem moderně a odborně - podpora učitelského vzdělávání na FP TUL) 1. Úvodní hodina - požadavky, termíny výuky, seznámení se způsobem zapojení do projektu 2. Historie a současnost VV 3. Tandemová výuka - Návštěva výstavy 4. Soudobé pojetí VV, RVP, proudy 5. Zdroje a inspirace pro plánování výuky VV 6. Tandemová výuka - Struktura hodiny výtvarné výchovy. Metodické problémy praxe. Příklad výtvarného úkolu inspirovaného konkrétním výtvarným dílem. Workshop + metodika výuky 7. Téma - technika - výtvarný problém 8. Tandemová výuka - Plánování výtvarného úkolu, vztah námětu, výtvarné techniky a výtvarného problému 9. Tandemová výuka - Výtvarné projekty 1, příklady z praxe, fotodokumentace, analýza dětských výtvarných prací 10. Přehled výtvarných technik. Metodický list - příprava, realizace, reflexe 11. Výtvarné soutěže. Prezentace dětských prací 12. Tandemová výuka - Výtvarné projekty 2, Metodické problémy praxe - diskusní fórum s učitelem z praxe 13. Dětský výtvarný projev, charakteristické znaky, typologie 14. Prezentace seminárního úkolu
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje s historií a současností oboru výtvarné výchovy. Seminář navazuje na témata přednášek. Osnova: Historický vývoj kreslení a výtvarné výchovy. Místo a úloha výtvarné výchovy na ZŠ. Osobnost učitele výtvarné výchovy. Ontogeneze dětského výtvarného projevu a jeho diagnostika. Typologie a individualita. Pedagogické postupy a strategie ve výuce. Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, okruhy, alternativní osnovy.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška, Prezentace nabytých zkušeností prostřednictvím portfolia
Součástí zápočtu: seminární práce na zadané téma a příprava plánů učiva na souvislou praxi.
|
Doporučená literatura
|
-
HAZUKOVÁ, H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově I., II..
-
HAZUKOVÁ,H.; ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy I..
-
UHLÍŘ, J. Tvoříme ve stylu známých malířů.
-
VONDROVÁ, P. Výtvarné techniky pro děti.
|