Vyučující
|
-
Vykoukalová Věra, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Charakteristika českého jazyka. Zařazení češtiny mezi ostatní jazyky. Zvuková stránka jazyka a grafická stránka jazyka. Motivovanost slova. Pojmenování jednoznačná, mnohoznačná, souznačná, opozitní. Expresívní významy pojmenování. Pojmenování nepřímá. Slovo z hlediska slovnědruhového. Vrstvy ve slovní zásobě. Třídění/klasifikace/ slov. Slovníky a jejich druhy. Způsoby, postupy a prostředky tvoření slov. Slovotvorná stavba slova. Pojmenovací/ onomaziologické kategorie. Slovotvorné třídy, typy a podtypy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Pracovní činnosti (dílny), Skupinová konzultace, Seminář
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 22 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět podává souvislou a ucelenou informaci v těchto zájmových rovinách (upravených pro potřeby učitelství 1. stupně ZŠ): Osnova: Charakteristika českého jazyka. Zařazení češtiny mezi ostatní jazyky. Zvuková stránka jazyka a grafická stránka jazyka. Motivovanost slova. Pojmenování jednoznačná, mnohoznačná, souznačná, opozitní. Expresívní významy pojmenování. Pojmenování nepřímá. Slovo z hlediska slovnědruhového. Vrstvy ve slovní zásobě. Třídění/klasifikace/ slov. Slovníky a jejich druhy. Způsoby, postupy a prostředky tvoření slov. Slovotvorná stavba slova. Pojmenovací/ onomaziologické kategorie. Slovotvorné třídy, typy a podtypy.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z oblasti
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Praktická demonstrace získaných dovedností, Didaktický test
Požadavky zápočtu: aktivní účast na seminářích (absence max. 85%), úspěšnost v zápočtovém testu 1,2 (úspěšnost 75 %), seminární práce na zadané téma. Ústní zkouška: prokázání orientace v oboru. DISTANČNÍ VÝUKA: plnění distančních seminárních úkolů, dle rozhodnutí vyučujícího zkouška formou písemného testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Internetová jazyková příručka Ústavu pro jazyk český.
-
ČECHOVÁ, Marie. Čeština - řeč a jazyk. 3., rozš. a upr. vyd.. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7235-413-9.
-
ČECHOVÁ, Marie, Karel OLIVA a Petr NEJEDLÝ. Hrátky s češtinou. 2., rozš. vyd.. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-84-6.
-
HAVLOVÁ, I. a kol. Český jazyk A pro studující učitelství 1. st. ZŠ a SPPg.. Praha-UK, 1999.
-
HUBÁČEK, J. a kol. Čeština pro učitele.. Opava-Optys, 1996.
-
KARLÍK, Petr, Marek NEKULA, Zdenka RUSÍNOVÁ a Miroslav GREPL. Příruční mluvnice češtiny. Vyd. 2., opr. [i.e. 4. vyd.]. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2012. ISBN 978-80-7106-624-8.
-
VYKOUKALOVÁ,Věra. FLS stručně (studijní texty k úvodu do češtiny, naukám ohláskách, lexikologii a slovotvorbě), 2. vydání. TUL, Liberec, 2014. ISBN 978-80-7494-172-6.
|