Vyučující
|
-
Slabáková Nikola, MgA. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Dechová, hlasová a artikulační cvičení s individuálním přístupem a kontrolou vyučujícího. Metodika rozezpívání a metodika práce s písní. Správný postoj při zpěvu. Funkce brady, rtů a bránice. Transpozice písní do vhodných tónin. Neutralizace vokálů. Brumendo, němý vokál, dynamika na jednom a více tónech, agogika a výraz. Intonování a příčiny nečisté intonace. Práce se zpěvníky a sborníky písní. Příprava na pozorování a schopnost taktního hodnocení pěveckých výkonů jiných interpretů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce)
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 22 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Teorie zpěvu Osnova: Individuální hlasový výcvik Odstraňování negativních návyků v teorii i praxi Dechová cvičení Hlasová cvičení s menším tónovým rozsahem Výběr lidových a umělých písní Volba tóniny odpovídající hlasovým možnostem zpívajícího Nácvik písně: - vědomé dýchání, správné frázování, měkké nasazování tónů, srozumitelná výslovnost - agogika a dynamika ve zpěvu - zpěv zpaměti - zpěv s doprovodem nástroje/nástrojů Upevňování správných návyků v teorii i praxi
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Praktická demonstrace získaných dovedností, Prezentace tvůrčí a umělecké činnosti studenta
Zpěv lidových a umělých písní v tónině odpovídající rozsahu a možnostem jednotlivců, schopnost využití chromatického postupu akordů pro rozespívání
|
Doporučená literatura
|
-
DANIEL, L. Hudební výchova.. Olomouc, 1961.
-
SOUKUP, J. Hlas, zpěv, pěvecké umění.. Praha, 1972.
-
VRCHOTOVÁ - PÁTOVÁ, J. Didaktika sólového zpěvu.. Praha, 1990.
|