Název předmětu | Disciplíny z ČJ 1 |
---|---|
Kód předmětu | KPV/KDDC1 |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Tematické okruhy přednášek a cvičení: 1. Úvod do problematiky. Třídění bohemistických nauk. 2. Zvuková stránka jazyka. Rozdělení konsonantů a vokálů. Zvukové prostředky souvislé řeči. Změny hlásek při spojování v souvislé řeči. 3. Pojmenování. Formy pojmenování. 4. Pojmenování konkrétní a abstraktní. Rozsah a obsah významu pojmenování. 5. Pojmenování jednoznačná (antroponyma, toponyma, chrématonyma). 6. Pojmenování mnohoznačná. Pojmenování souznačná. Pojmenování opozitní. 7. Expresívní významy pojmenování. Pojmenování nepřímá. 8. Slovo. Slovo z hlediska slovnědruhového. Vlastnosti slov. Klasifikace slov. Motivovanost slov. 9. Slovní zásoba. Vrstvy ve slovní zásobě. Obohacování slovní zásoby. Lexikografie. 10. Způsoby, postupy a prostředky tvoření slov. Základní slovotvorné vztahy. 11. Slovotvorná stavba slova. Hláskové alternace. 12. Pojmenovací kategorie. Slovotvorné třídy, typy a podtypy. 13. Souhrn problematiky. 14. Diskuze k tematice.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologický výklad (přednáška, prezentace, vysvětlování), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Pracovní činnosti (dílny), Skupinová konzultace, Seminář
|
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je poskytnout studentům souvislé a ucelené informace o koncepci lingvistických nauk se zaměřením na nauky o hláskách, lexikologii a slovotvorbu ve spojení s didaktickými aspekty problematiky a upravené pro potřeby studia učitelství 1. stupně ZŠ.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z oblasti |
Předpoklady |
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Praktická demonstrace získaných dovedností, Didaktický test
Požadavky zápočtu: aktivní účast na seminářích (absence max. 20 %), úspěšnost v zápočtovém testu 1,2, seminární práce na zadané téma. Ústní zkouška: prokázání orientace v oboru. DISTANČNÍ VÝUKA: plnění distančních seminárních úkolů, dle rozhodnutí vyučujícího zkouška formou písemného testu. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|