Vyučující
|
-
Johnová Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tematické okruhy cvičení: 1. Cíle, metody a didaktické zásady předškolního vzdělávání. 2. Učení v projektech. 3. Rozvoj čtenářské pregramotnosti 4. Rozvoj čtenářské pregramotnosti 5. Rozvoj přírodovědně-matematické pregramotnosti. 6. Rozvoj přírodovědně-matematické pregramotnosti. 7. Prezentace studentů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Samostatná práce studentů (studium textů, literatury, problémové úkoly,výzkum, pisemná práce), Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra)
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 28 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Studenti si osvojí praktické činnosti, které vedou k aktivnímu pochopení edukace v předškolním vzdělávání v jednotlivých vzdělávacích oblastech definovaných v RVP PV. Výuka je vedena za pomoci interdisciplinárních vztahů s akcentem na rozvoj čtenářské, matematické a přírodovědné pregramotnosti dětí a doplněna příklady dobré praxe.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Praktická demonstrace získaných dovedností
Aktivní účast na cvičeních, prezentace, seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
AMIROVÁ, A.; REJCHRTOVÁ, A.; FIEDLEROVÁ, M. Metody a aktivity dramatické výchovy v předškolním vzdělávání. Praha: RAABE, 2019. ISBN 978-80-7496-430-5.
-
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V.. Školní zralost. Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno:Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2569-4.
-
FUCHS, E. et. al. Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku. Praha: Jednota českých matematiků a fyziků, 2015. ISBN 978-80-7015-022-1.
-
KOŽELUHOVÁ, E. Čtenářské strategie u předškolních dětí a nečtenářů. Praha: Portál, 2022. ISBN 978-80-262-1858-6.
-
KRÜGER, K., ŠAFRÁNKOVÁ, K. Čteme s nečtenáři a učíme je kriticky myslet.. Dobříš: Nakladatelství Šafrán, 2021. ISBN 978-80-907087-9-2.
-
OPRAVILOVÁ, E. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
-
SMOLÍKOVÁ, K. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2017. ISBN 978-80-87000-35-5.
-
SYSLOVÁ, Z. Didaktika mateřské školy. Wolters Kluwer, 2019. ISBN 978-80-7478-354-8.
-
ŠMELOVÁ, E., PRÁŠILOVÁ, M., a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.
|