Vyučující
|
-
Kiryková Simona, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Hodnotící procesy ve škole: účastníci a úrovně, předpoklady kvality hodnotících procesů ve škole. Evaluace a autoevaluace práce školy. 2. Hodnocení žákovských výkonů ve škole: kritéria a indikátory hodnocení, metody sběru informací a diagnostiky žákovských výkonů (systematické a analytické pozorování, ústní zkoušení, didaktický test, analýza písemné práce, analýza výsledků a produktů činnosti, analýza portfolia žáka). 3. Funkce školního hodnocení: informativní funkce, motivační funkce, regulační (formativní) a výchovná funkce, diagnostická a prognostická funkce. Psychologické aspekty školního hodnocení - vliv hodnocení na vývoj žákova sebepojetí a jeho sebehodnocení. 4. Formy školního hodnocení - kvantitativní formy hodnocení, slovní hodnocení, práce s portfoliem. Formativní hodnocení a rozvoj sebehodnotících kompetencí žáka. 5. Role učitele v procesu školního hodnocení - hodnotící činnosti a kompetence pedagoga, hodnotící komunikace a hodnotící jazyk, chyby učitele v procesu hodnocení žákova výkonu. 6. Role formativního hodnocení v různých vzdělávacích koncepcích - inspirace pro praxi. 7. Vybrané techniky formativního hodnocení vhodné pro 1. stupeň základní školy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogické metody (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projektová výuka, Problémové metody (badatelské, výzkumné), Cvičení
|
Výstupy z učení
|
Předmět rozvíjí dosavadní poznatky o hodnotících procesech provázejících vzdělávání žáků na 1. stupni ZŠ (získané v předcházejících předmětech). Cílem je pochopení zásadního vlivu školního hodnocení na utváření vztahu žáka ke škole a vzdělávání i na vývoj jeho sebepojetí a sebehodnocení a také uvědomění si role učitele v tomto procesu. Pozornost je věnována jednotlivým funkcím školního hodnocení a metodám a formám školního hodnocení vhodným pro 1. stupeň ZŠ (kromě převládajícího kvantitativního hodnocení zejména kvalitativní a k žákovi citlivější formy hodnocení). Studenti jsou vedeni k výběru a aplikaci rozmanitých vhodných forem hodnocení v dílčích pedagogických situacích s ohledem na individualitu osobnosti každého žáka. V praktických cvičeních propojených s pedagogickou praxí si osvojí dovednosti formativního hodnocení a správný hodnotící jazyk a učí se reflektovat vlastní hodnotící postupy v práci se žáky.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní prezentace samostatné práce studenta, Kolokvium
Samostatná práce vypracovaná s oporou o pedagogickou praxi studenta.
|
Doporučená literatura
|
-
CHVÁL, M., PROCHÁZKOVÁ, I., STRAKOVÁ, J. Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. Praha: Česká školní inspekce., 2015. ISBN 978-80-905632-9-2.
-
KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0220-2.
-
STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
-
WILIAM, D., LEAHY, S. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Praha: EDULAB, 2016. ISBN 978-80-906082-7-6.
|