Course: Innovative education

« Back
Course title Innovative education
Course code KPV/KVINV
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements Course does not contain work placement
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Kasperová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
The course introduces the basic concepts of innovative education, both in historical perspective and in the perspective of current innovative trends in primary school education.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature
  • CARLGREN, F., KLINGBORG, A.. Výchova ke svobodě: pedagogika Rudolfa Steinera: obrazy z mezinárodního hnutí waldorfských škol.. Praha: Asociace waldorfských škol ČR., 2013. ISBN 978-80-905222-4-4.
  • GRAY, P.. Svoboda učení. Praha: PeopleComm, 2016. ISBN 978-80-87917.
  • HÁNA, D., KOSTELECKÁ, Y.. Domácí vzdělávání v kontextu evropských vzdělávacích systémů. Praha: PedF UK, 2019. ISBN 978-80-7290-994-0.
  • HERRMANN, ?. 100 vzdělávacích Montessori aktivit: doprovázíme dítě při jeho objevování světa. Praha: Svojtka & Co., 2017. ISBN 978-80-256-2137-0.
  • KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4.
  • KASPER, T. Německé venkovské výchovné ústavy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-351-1.
  • KASPER, T. ?Nová škola? v meziválečném Československu ve Zlíně: ideje, aktéři, místa. Praha: Academia, 2020. ISBN 978-80-200-3091-7.
  • KAUL, C., D., WAGNER, Ch.. Montessori konkrétně: příručka celostního vzdělávání dětí - nápady pro praxi. Praktický život a smyslová výchova.. Praha: Maitrea., 2014. ISBN 978-80-7500-053-8.
  • KELLER, G.. Škola srdce(m): waldorfské inspirace a proměny současné pedagogiky.. Praha: Malvern, 2018. ISBN 978-80-7530-130-7.
  • KIRCHNER, M. Můj sešit Montessori: práce ruky, čísla, tvary, písmena a zvuky, tvary, příroda. Praha: Svojtka & Co., 2017. ISBN 978-80-256-2008-3.
  • KOEPKE, H. Tři stupně ve vývoji školního dítěte: sedmý, devátý a dvanáctý rok života z hlediska waldorfské pedagogiky: praktické podněty pro rodiče a pedagogy.. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2013. ISBN 978-80-905222-2-0.
  • MONTESSORI, M. Objevování dítěte. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1234-8.
  • NICOLLE, I.. Učíme se s Montessori: založeno na principu Learning by Doing.. Praha: Svojtka & Co, 2017. ISBN 978-80-256-2017-5.
  • Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
  • RICHTER, T.. Vzdělávací plán pro 1. až 12. ročník waldorfské školy: pedagogické pojetí a vzdělávací cíle.. Praha: Asociace waldorfských škol ČR, 2013. ISBN 978-80-905222-5-1.
  • RÝDL K. Peter Petersen a pedagogika jenského plánu. Praha : ISV, 2001..
  • STEINER, R. Výchova dítěte: Metodika vyučování. Olomouc: Michael, 2021. ISBN 978-80-86340-68-5.
  • STEINER, R.. Výchovné umění a poznání člověka.. Český Těšín: Franesa., 2020. ISBN 978-80-88337-18-8.
  • ŠMELOVÁ, E. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. Olomouc: UPOL, 2016. ISBN 978-80-244-5115-2.
  • VÁŇOVÁ KREJČOVÁ, V. Začít spolu v kostce: vzdělávací program pro 21. století. Praha: Step by Step ČR, 2022. ISBN 978-80-907802-3-1.
  • VOŠAHLÍKOVÁ, T. Ekoškolky a lesní mateřské školy. Praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol.. Praha: MŽP, 2010. ISBN 978-80-7212-537-1.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester