Cílem terénního cvičení je prohloubení schopnosti studentů pozorněji vnímat krajinu ve svém okolí, oceňovat její hodnoty, uvědomovat si funkční vztahy propojující přírodní a kulturní dimenzi krajiny a umět v krajině najít vhodná, didakticky podnětná témata. Terénní cvičení se vždy odehrává v zajímavé a z přírodovědného hlediska hodnotné oblasti (např. na území národního geoparku Ralsko). Zvolené aktivity kladou důraz na rozvoj mezioborových vztahů ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na 1. stupni základní školy. Důraz je kladen také na propojení s průřezovým tématem Environmentální výchova. Výuka vychází z konstruktivistického pojetí, opírá se o koncepci badatelsky orientovaného vzdělávání, využívá formy terénního cvičení a směřuje k naplnění kognitivních, konativních, ale i afektivních výchovně-vzdělávacích cílů a k rozvoji několika důležitých studentských kompetencí. Jednotlivá stanoviště terénního cvičení jsou volena tak, aby byl co nejvíce využit didaktický potenciál dané krajiny. Studenti se na cvičení seznámí se způsoby, jakými lze uchopit terénní výuku, resp. její konkrétní formu - terénní cvičení a sami navrhují a zkoušejí vhodné aktivity. Čas je věnován závěrečné reflexi, kdy si studenti prohlubují schopnost hodnocení a sebehodnocení.
|