Vyučující
|
-
Kubištová Máčiková Adriana, MgA. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kurz je koncipován jako praktické seznámení s dramaticko-divadelní výchovou. Jeho cílem je motivace ke studiu a získání prvotních poznatků o oboru a uvedení studentů do problematiky. Obsahem je divadelnost a dramatičnost jako principy umění, života a edukace, dále se dotýká oblasti esteticko-výchovné a oblasti osobnostní a sociální výchovy. Tematické okruhy: Divadelnost a dramatičnost jako principy umění, života a edukace. Vztah mezi divadlem a dramatem. Cíle oboru v oblasti esteticko-výchovné a cíle oboru v oblasti osobnostní a sociální výchovy. Různé formy a úrovně hraní rolí ve fiktivních dramatických situacích. Využití her v dramatické výchově. Metody a techniky dramatické a divadelní výchovy (nonverbální, verbální, s užitím prvků jiných umění). Strukturované drama. Využití hudby, rozvíjení pohybu. Reflexe jako nedílná součást dramatické výchovy. Metody a techniky řízení procesů učení prostřednictvím metod dramatické/divadelní výchovy (s akcentem navedení reflexí). Využití literárních textů v dramatické výchově. Vztah divadelní/dramatické výchovy k dalším výchovám (globální, multikulturní, osobnostní a sociální, environmentální, mediální atd.). Vlastní výstupy studentů. Vlastní výstupy studentů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace, Samostatná tvůrčí a umělecká činnost studenta, Aktivizující metody (simulační, situační, inscenační metody, dramatizace, hraní rolí, manažerská hra)
|
Výstupy z učení
|
Kurz je koncipován jako praktické seznámení s dramaticko-divadelní výchovou. Jeho cílem je motivace ke studiu a získání prvotních poznatků o oboru a uvedení studentů do problematiky. Obsahem je divadelnost a dramatičnost jako principy umění, života a edukace, dále se dotýká oblasti esteticko-výchovné a oblasti osobnostní a sociální výchovy.
Teoretické poznatky a praktické dovednosti z požadované oblasti.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta
Vlastní mikrovýukové výstupy studentů.
|
Doporučená literatura
|
-
BLÁHOVÁ, K. - VACEK, P. - ULRICHOVÁ, I. - PROVAZNÍK, J. Uvedení do systému školní dramatiky. Dramatická výchova pro učitele obecné základní a národní školy.. Praha, IPOS, 1996. ISBN 80-7068-070-9.
-
MACHKOVÁ, E.. Metodika dramatické výchovy.. Praha, 2011. ISBN 978-80-7068-250-0.
-
Machková, E. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: NIPOS, 2007. ISBN 978-80-7068-207-4.
-
MORGANOVÁ, N.,SAXTONOVÁ, J.. Vyučování dramatu. Praha, 2001. ISBN 80-901660-2-4.
-
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha 1997..
-
WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha, ISV 1996..
|