Předmět seznamuje studenty se složkami hudební výchovy, jejich místem a úlohou v procesu školního vzdělávání. V jeho rámci si studenti osvojují a upevňují správné a potřebné dovednosti a návyky v oblasti vokálních a instrumentálních činností a připravují se na jejich vedení na prvním stupni ZŠ. Dílčí pozornost je věnována poslechovým činnostem. Tematické okruhy: A/ Vokální činnosti Pěvecká výchova na prvním stupni ZŠ. Diagnostika hlasového projevu dětí mladšího školního věku. Dechová technika, pěvecké dýchání, praktická dechová cvičení. Tvoření tónu, nasazení tónu - praktická cvičení. Základní druhy spojování (členění) tónů - legato, staccato. Artikulace při zpěvu - uvolnění artikulačního aparátu, artikulace samohlásek, souhlásek, postup při nácviku. B/ Instrumentální činnosti - Orffův instrumentář, klavírní hra Popis a využití dětských hudebních nástrojů na prvním stupni ZŠ. Metodické pokyny ke hře na snadno ovladatelné nástroje. Poznatky z hudební nauky a jejich využití v nástrojové (klavírní) hře. Hra písně na klavír (technika hry písně), doprovod k písni. Soulad zpěvu a hry při prezentaci písně. Dětská instrumentální hra (tvorba a realizace partitury). C/ Poslechové činnosti Výchova k vnímání a chápání hudby dětí mladšího školního věku. Proces vnímání hudby - formy aktivní (interpretace vokální, instrumentální, prvky hudebně pohybové), formy receptivní (poslech s využitím přehrávacích zařízení, PC, hudební besídka). K prezentovaným okruhům si studenti připravují a následně realizují výstupy, které jsou podrobeny rozboru.
|