Vyučující
|
-
Vykoukalová Věra, PhDr. Ph.D.
-
Wágnerová Romana, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Cílem je poskytnout souvislou a ucelenou informaci v oblasti základní charakteristiky českého jazyka se zaměřením na ortografii. Tematické okruhy: Úvod do problematiky. Zařazení českého jazyka do systému jazyků, jeho charakteristika, grafická stránka. Vývoj psaného jazyka, ortografie, typy pravopisu, interpunkční a diakritická znaménka. Psaní i, í, y, ý v kořenech slov domácích, v předponě vy-, vý-, v příponách a koncovkách. Syntaktický pravopis i, í, y, ý, shoda přísudku s podmětem, shoda atributu se jménem. Psaní bje, vje, bě, pě, vě, mě, mně, psaní skupin souhlásek, předložky a předpony s, z. Psaní slov přejatých a cizích, hranice slov v psaném textu, zkratky a značky. Psaní velkých písmen. Interpunkce ve větě jednoduché. Interpunkce v souvětí. Současné pravopisné problémy. Typografická pravidla, zvláštní prostředky psaného jazyka. Souhrn problematiky. Diskuze k tématu. Prezentace studentů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostatná výzkumná činnost studenta, Seminář, Studium metodou řešení problémů
|
Výstupy z učení
|
Cílem je poskytnout souvislou a ucelenou informaci v oblasti základní charakteristiky českého jazyka se zaměřením na ortografii.
Teoretické a praktické dovednosti z požadovaných oblastí.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oboru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Zápočet: aktivní účast na cvičeních, průběžné plnění úkolů, prezentace, písemný pravopisný zápočtový test. Písemná zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
BRABCOVÁ, R. Novinky z pravopisu a tvarosloví.. Praha, 1996.
-
BRABCOVÁ, Radoslava. Pravopis a tvarosloví: v čem často chybujeme. Vyd. 3. Dobřichovice: KAVA-PECH, 2010. ISBN 978-80-87169-17-9.
-
ČECHOVÁ, M. ? OLIVA, K. ? NEJEDLÝ, P. Hrátky s češtinou II. ISV, Praha 2001.
-
FILIPEC, Josef a Vlasta ČERVENÁ. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost: s Dodatkem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky. Praha: Academia, 2006. ISBN 80-200-1446-2.
-
kolektiv. Pravidla českého pravopisu. Brno Edika, 2021. ISBN 978-80-242-4609-3.
-
POSPÍŠILOVÁ, Z., KAPROVÁ, M.. Čtení jako hra: pro rodiče dětí, kterým nejde čtení a pravopis. Praha, 2020. ISBN 978-80-7345-655-9.
|